ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.03.2019, 22:14

انتقاد از ترامپ روزنامه نگار فنلاندی را از دریافت جایزه بین المللی محروم کرد


ایرنا – مجله فارن پالیسی روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: وزارت خارجه آمریکا از اعطای «جایزه بین‌المللی زنان شجاع» به یک روزنامه نگار فنلاندی به خاطر انتقادی وی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جلوگیری کرده است.

به نوشته مجله فارن‌پالیسی، وزارت خارجه آمریکا در ابتدا به «جسیکا آرو» اطلاع داده بود که «جایزه بین‌المللی زنان شجاع» به وی اعطا خواهد شد؛ اما پس از مدتی به این روزنامه نگار فنلاندی اطلاع داده که «اشتباهی تأسف‌آور» رخ داده و برنامه منتفی است.

بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: بابت این اشتباه متاسفیم. ما نسبت به دست آوردهای آرو به عنوان یک روزنامه نگار زن یقین داریم و بر اساس همین موضوع سفارت آمریکا در هلسینکی وی را نامزد این جایزه معرفی کرده بود.

از سوی دیگر یک مقام در وزارت خارجه آمریکا به فارن‌ پالیسی گفت: اهدای جایزه به جسیکا آرو به دلیل انتقادات او در گذشته از دونالد ترامپ لغو شد.

هرچند این مجله افزوده است که شواهدی دال بر اینکه دونالد ترامپ یا مایک پمپئو که این جایزه را اهدا می کنند، از این ماجرا اطلاع داشتند یا نه، وجود ندارد.

در همین حال جسیکا آرو در مصاحبه با فارن‌پالیسی، گفت: اینکه دولت آمریکا اجازه می‌دهد مسائل پیش‌ پا افتاده در تصمیم‌گیری‌های کلی دخالت کند، هراس‌آور است.

این روزنامه نگار فنلاندی افزود: وقتی این تصمیم به من اطلاع داده شد، شوکه شدم و ترسیدم. این واقعیت که تصمیم‌های سیاسی روی تصمیم‌گیری دیپلمات‌های آمریکا برای انتخاب یا عدم انتخاب آثار حقوق بشری افراد اثر می‌گذارد، واقعیت هراس‌آوری است.

آرو از طریق وکلایش از سفارت آمریکا در هلسینکی خواسته تا در خصوص این اتفاق توضیح داده و خواستار پرداخت خسارت شده است.

جایزهٔ بین‌المللی زنان شجاع جایزه‌ای است که سالانه توسط وزارت امور خارجه آمریکا به زنانی از سراسر جهان که به‌ویژه در زمینهٔ بهبود حقوق زنان به فعالیت پرداخته‌اند، اهدا می‌شود. این جایزه از سال ۲۰۰۷ اعطا می شود.