ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.03.2019, 21:42

نخست وزیر انگلیس: شاید از اتحادیه اروپا خارج نشویم


نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد که اگر قانون‌گذاران این کشور به پیش‌نویس توافقنامه مدنظر دولت برای خروج از اتحادیه اروپا رأی موافق ندهند، ممکن است برگزیت هرگز رخ ندهد.

به گزارش ایرنا، «ترزا می» ‌گفت: هفته آینده نمایندگان مجلس عوام با انتخاب مهمی روبرو خواهند شد. یا از توافق برگزیت حمایت و یا با آن مخالفت می‌کنند.

وی افزود: اگر آن‌ها به این توافق رأی مثبت دهند، انگلیس به‌موقع از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. اما اگر با آن مخالفت کنند هیچ‌کس نمی‌داند چه می‌شود.

نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد: ممکن است ماه‌ها از اتحادیه خارج نشویم، بدون ضمانت‌هایی که در پیش نویس توافق برگزیت دیده‌شده خارج شویم و یا اینکه هرگز اتحادیه اروپا را ترک نکنیم.

وی افزود: در واقع تنها امر مسلم بلاتکلیفی خواهد بود. اما تصمیم آن به رأی هفته آینده ۶۳۰ نماینده مجلس بستگی دارد.

می بار دیگر مدعی شد توافقی را که آذرماه گذشته با اتحادیه اروپا به دست آورد، به رأی مردم این کشور می‌گذارد. او درعین‌حال هشدار داد که مخالفت با این توافق برای چانه زنی با اروپا، به باز شدن موضوعاتی منجر خواهد شد که در سند فعلی بر سر آن‌ها توافق نشده است. «در این صورت وارد مسیری می‌شویم که شاید هرگز اتحادیه اروپا را ترک نکنیم.»

وی این وضعیت را یک شکست سیاسی برای کشور توصیف کرد که به اعتماد ۱۷ میلیون نفری که در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند، آسیب می‌زند.

نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد برای دومین بار پیش ‌نویس توافقنامه برگزیت را در ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) به رأی بگذارد. اگر این توافق رأی نیاورد، یک روز بعد یعنی ۱۳ مارس لایحه برگزیت بی توافق را به رأی خواهد گذاشت.

اگر هیچ‌کدام از دو لایحه رأی نیاورد، ۱۴ مارس لایحه تمدید برگزیت را برای مدت محدودی به رأی می‌گذارد تا در این مدت آخرین تلاش‌های خود را برای رسیدن به توافق نهایی با اتحادیه اروپا انجام دهد.

انگلیس در حالی قصد دارد که ۲۹ ماه مارس (نهم فروردین) از اتحادیه اروپا خارج شود، که نظرسنجی ها از مخالفت مجدد پارلمان با توافقنامه برگزیت حکایت دارد.