ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.03.2019, 20:33

ترکیه نمی‌تواند موشک‌های آمریکا و روسیه را یکجا داشته باشد


تمایل ترکیه برای خرید موشک‌های پاتریوت ساخت آمریکا از یک سو و سامانه دفاع موشکی اس‌۴۰۰ روسیه از سوی دیگر، این کشور را در آستانه یک تنش جدید با واشنگتن قرار داده است.

دولت رجب طیب اردوغان، ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی واشنگتن برای تصمیم‌گیری درباره خرید سامانه پرتاب موشک پاتریوت را عملا بدون پاسخ به ایالات متحده از دست داد. ارزش قرارداد نظامی میان آنکارا و شرکت ریتون (سازنده پاتریوت) سه میلیارد و پانصد میلیون دلار اعلام شده است.

پافشاری رجب طیب اردوغان برای اجرای کامل قرارداد نظامی با روسیه، علاوه بر محرومیت آنکارا از خرید موشک‌های ساخت ایالات متحده، ممکن است باعث لغو قرارداد خرید جنگنده‌های اف ۳۵ هم شود. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه روز جمعه با اعلام این خبر به نقل از منابع رسمی آمریکا گفت که بعید است کنگره این قرارداد را در حالی‌که ترکیه از روسیه سامانه اس‌۴۰۰ می‌خرد، تصویب کند.

کنگره ایالات متحده احتمالا با استناد به قانون «مقابله با دشمنان آمریکا» مانع از فروش تسلیحات پیشرفته به ترکیه خواهد شد.

امکان تشدید دوباره اختلاف‌ها میان آنکارا و واشنگتن، نگرانی درباره احتمال سقوط دوباره لیر ترکیه را تقویت کرده است. سال گذشته و در زمانی که تنش میان ایالات متحده و ترکیه بر سر بازداشت یک کشیش آمریکایی، تعقیب کیفری محافظان اردوغان در نیویورک و پرونده هالک بانک بالا گرفته بود، واحد پولی ترکیه به شدت سقوط کرد.