ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.03.2019, 22:05

مسکو به ریاض رآکتور هسته‌ای نسل سوم می فروشد


در پی بالا گرفتن رقابت روسیه و آمریکا برای تصاحب بازار هسته ای عربستان، یک مقام روسی روز یکشنبه از آمادگی مسکو برای فروش فناوری رآکتورهای هسته ای نسل سوم خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای «روزنامه لندنی» الشرق الاوسط، «الکساندر ورونکف» مدیرکل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای شرکت دولتی «روس اتم» اعلام کرد که کشورش پیشنهاد فروش فناوری رآکتورهای نسل سوم (VVER-1200) (رآکتورهای بی– آبی) به عربستان داده است.

ورونکف همچنین از مطالعه برای ساخت یک مرکز علوم هسته ای و فناوری بر پایه رآکتور پژوهشی و با طراحی روسیه در عربستان خبر داد.

پیش از این، گفته شده بود که روسیه رآکتورهای نسل سوم را که بتازگی در این کشور به مرحله عملیات تجاری رسید، در نیروگاه هسته‌ای مصر راه اندازی می کند.

خبر اعلام آمادگی روس اتم برای تجهیز عربستان به رآکتورهای نسل سوم در حالی مطرح می شود که امروز یکشنبه روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد؛ دولت دونالد ترامپ در نظر دارد رآکتورهای هسته‌ای به عربستان سعودی بفروشد.

به گزارش این رسانه آمریکایی، مسأله فروش رآکتورهای هسته ای آمریکا در دیدار «جرد کوشنر» داماد ترامپ با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان مطرح شده است.