ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.03.2019, 18:58

با حکم عیسی کلانتری؛ پروین فرشچی برکنار شد


معاون دریایی سازمان محیط زیست که با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان مخالف بود توسط عیسی کلانتری برکنار شد.

پروین فرشچی معاون پیشین محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از برکناری‌اش از این معاونت خبر داد.

فرشچی توضیح داد: از امروز دیگر معاون دریایی سازمان محیط‌زیست نیستم و رئیس سازمان محیط‌زیست در حکمی این موضوع را ابلاغ کرده‌اند.

خبرنگاران محیط‌زیست قرار بود از امروز (شنبه) تا روز دوشنبه در سفری به استان گلستان و دریای خزر، با فرشچی همراه باشند که ساعاتی قبل از سفر، به آنان اعلام شد این سفر «به دلایل یکسری مشکلات» لغو شده و به زمان دیگری موکول شده است.

گفته می‌شود دلیل برکناری فرشچی، مخالفت وی با طرح انتقال آب خزر به سمنان بوده که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور پیگیر آن است. حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز بارها اجرای این طرح را خواستار شده است. با این حال کارشناسان و متخصصان متعددی این طرح را غیراقتصادی، مضر و مخرب محیط‌زیست دانسته‌اند.

معاون پیشین محیط‌زیست ضمن تائید مخالفتش با طرح انتقال آب خزر به سمنان، در خصوص دلیل این برکناری گفت: رئیس هر سازمانی اختیار دارد که در مورد معاونانش تصمیم بگیرد اما دلیل خاصی به عنوان دلیل اصلی برکناری من عنوان نشده است.

***

حواشی یک برکناری / چرا معاون سازمان محیط زیست از این سازمان رفت

امتداد - گروه اجتماعی: امروز، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با حکم عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست برکنار شد. گفته می‌شود که فرشچی به دلیل مخالفت با طرح انتقال آب دریای خزر عزل شده است.

اما فرشچی در پاسخ به این ادعا گفت: کلیه عزل و نصب‌ها در سازمان محیط زیست جزو اختیارات رئیس سازمان است و قانون این اجازه را به ایشان می‌دهد که در مورد ادامه همکاری با چهر یک از نیروهای این سازمان تصمیم بگیرد.

باو جود آنکه کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست پیش از این با انتقال آب دریای خزر به سمنان موافقت کرده بود،‌ اما فرشچی بارها اعلام کرده  به عنوان معاون محیط زیست دریایی با این طرح مخالف است.

او گفته بود:‌ اگر قرار باشد این اقدام براساس شروط محیط‌ زیست انجام شود، قطعا به این نتیجه خواهند رسید که از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی این طرح توجیه پذیر نیست.

انتقال آب دریای خزر به سمنان یک مسئله بسیار مهم و حساسی است و اکوسیستم بسیار شکننده و حساسی دارد. مسیر انتقال نیز مسیر بسیار حساسی است.

طبیعتا هر بهره‌برداری هنگفتی به این صورت اثرات زیست‌محیطی خواهد داشت و نمی‌توان این اثرات را کتمان کرد.

گفتنی است حسن روحانی رئیس جمهور ایران ماه گذشته در جمع مردم سمنان اعلام کرد که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به این استان حل شده است.

معاون سابق سازمان محیط زیست در مورد طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی هم گفت: به هر حال من در مورد انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی بارها نظر تخصصی خودم را اعلام کرده‌ام و مخالفتم با انتقال خزر تازگی ندارد.

فرشچی ادامه داد: طرح انتقال دریای خزر به فلات مرکزی نیاز به نظر تخصصی دارد و من هم در این باره نظر تخصصی خودم را از سال ۱۳۹۲ بارها اعلام کرده‌ام که مخالف اجرای این طرح هستم.

در مورد انتقال آب دریای خزر، رئیس سازمان محیط زیست همه نظرات تخصصی را می‌شنوند و بعد از بررسی همه جوانب، در این باره تصمیم می‌گیرند.

اما عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید تغییر معاون محیط زیست دریایی او ربطی به ماجرای انتقال آب ندارد.

در مورد شبهه مطرح‌شده پیرامون چرایی برکناری پروین فرشچی، معاون محیط زیست،کلانتری می‌گوید: به هیچ وجه برکناری خانم فرشچی ربطی به طرح انتقال آب خزر ندارد، چون طرح انتقال آب خزر تنها طی دو، سه ماه گذشته (بعد از سخنرانی رئیس جمهور در سمنان)، به طور جدی مطرح شده است، اما از یک سال گذشته قصد جابه‌جایی خانم فرشچی وجود داشت.

رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید: من از اردیبهشت‌ماه قصد داشتم که معاون محیط زیست دریایی را تغییر دهم اما صبر کردم تا موضوع سفیر شدن ایشان محقق شود تا اینکه در مهرماه امسال مسجل شد که بحث سفیر شدن منتفی شده است. خود خانم فرشچی از تابستان در جریان تغییر و جابه‌جایی بود.

خانم فرشچی خودش می‌داند که برکناری ایشان ربطی به طرح انتقال آب دریای خزر ندارد و من از حدود یک سال پیش قصد تغییر معاون محیط زیست دریایی را داشتم.

با توجه به انتخاب احمدرضا لاهیجان‌زاده به عنوان معاون جدید محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست، کلانتری با اشاره به سابقه فعالیت لاهیجانی‌زاده در ادارت کل محیط زیست خوزستان و بوشهر گفت: آقای لاهیجان‌زاده تجربه خوبی در زمینه معاونت محیط زیست دریایی دارد و از مدیران با سابقه سازمان محیط زیست به شمار می‌رود.