ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.03.2019, 13:10

آمریکا پ.ک.ک را در لیست تروریستی خود حفظ کرد


دولت دونالد ترامپ در اقدامی که نشان‌دهنده‌ امتیازدهی آشکار به ترکیه است، از حذف نام گروه شبه‌نظامی کُرد «حزب کارگران کردستان»، پ.ک. ک از فهرست سازمانهای تروریستی خارجی خود، خودداری کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه نشنال، وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این وزارت‌خانه بررسی‌های خود را انجام داده و تصمیم گرفته گروه پ.ک. ک را همچنان به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تعیین کند.

این گروه شبه‌نظامی کُرد که سالهاست با حکومت ترکیه درگیر است، اولین بار در اکتبر ۱۹۹۷ از سوی آمریکا به عنوان گروه تروریستی تعیین شد و آمریکا جوایزی را برای دادن اطلاعات درباره‌ی سه تن از رهبران این گروه تعیین کرد.

در بیانیه‌ وزارت امور خارجه امریکا آمده است: آمریکا تعهد قدرتمند خود به شراکت با ترکیه به عنوان هم‌پیمانش در ناتو را حفظ می‌کند و این تعهد شامل مبارزه با عملیات‌های پ.ک.ک در جهت کسب پول و درآمد در اروپا و نقاط دیگر می‌شود.

این اقدام دولت آمریکا ضمن تداوم موضع قبلی این کشور در مورد پ.ک.ک، همزمان با سفر یک هیأت آمریکایی به آنکارا و مذاکراتی با این کشور بر سر چندین مساله از جمله سوریه، فروش سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت، مبارزه با تروریسم و همینطور تجارت انجام می‌شود. این نشست‌ها برای دومین بار است که در ماه جاری میلادی بین واشنگتن و آنکارا برگزار می‌شوند. این مذاکرات از چهارشنبه تا جمعه گذشته برگزار شد، اما مشخص نشد که آیا از آن توافقی حاصل شده است یا خیر.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت، این مذاکرات شامل فروش سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا به آنکارا بوده‌اند. این در حالی است که مقام‌های آمریکا تاکید کردند اگر آنکارا به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه ادامه دهد توافق مربوط به فروش سامانه‌های پاتریوت را لغو خواهند کرد.

چاوش اوغلو گفت: سامانه اس-۴۰۰ قرار است اواخر سال جاری میلادی در فصل پاییز تحویل داده شود. ما اس-۴۰۰ را خریدیم چون نتوانستیم پاتریوت را خریداری کنیم.