ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.03.2019, 0:56

ادامه بازداشت موقت سه عضو نشریه گام


یک منبع مطلع از وضعیت سه نفر از اعضای تحریریه نشریه آنلاین «گام» که پس از اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در آذر و دی ۹۷ بازداشت شدند به کمپین حقوق بشر در ایران گفت بازداشت موقت آنها بدون دلیل مشخصی مجددا تمدید شده است. به گفته این منبع امیر امیرقلی که مبتلا به بیماری دیابت است با مشکل کمبود دارو تزریقی انسولین در زندان مرکزی اهواز به سر می‌برد و همچنین از ۱۳ روز پیش امیرحسین محمدی‌فرد و ساناز الهیاری از زندان اوین با خانواده‌های خود تماسی نداشته‌اند. خانواده این سه عضو تحریریه نشریه گام نگران وضعیت فرزندانشان هستند: «اداره اطلاعات شوش و دادسرای زندان اوین هیچ‌کدام به آنها جواب مشخصی نمی‌دهند.»

در حال حاضر امیر امیرقلی در زندان مرکزی اهواز و امیرحسین محمدی فرد و همسرش ساناز الهیاری در زندان اوین به سر می‌برند. عسل محمدی عضو دیگر نشریه گام پس از ۳۳ روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد است. همچنین به گفته این منبع مطلع پرونده همگی آنها به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه منتقل شده است.

نشریه سیاسی، صنفی و فرهنگی آنلاین «گام» یادداشت‌هایی را با موضوع‌های کارگری و اعتراض‌های کارگران منتشر می‌کرد و برخی از اعضایش نیز در اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در اهواز حضور داشتند.

این منبع که نخواست نامش عنوان شود درباره امیر امیرقلی، فعال کارگری و عضو تحریریه نشریه گام که در تاریخ ۳۰ بهمن ماه از زندان اوین به «قرنطینه» زندان مرکزی اهواز منتقل شده است گفت: «امیر به دلیل بیماری دیابت باید روزانه چهار مرتبه انسولین تزریق کند اما به گفته خودش این میزان دارو برای تزریق در زندان اهواز در اختیار او قرار نمی‌گیرد. امیر برای جلوگیری از افزایش قندش مجبور شده که فقط یک وعده غذا در روز بخورد تا به این شکل مانع خطرات بعدی شود.»

این منبع همچنین درباره دلیل انتقال ناگهانی امیرقلی از زندان اوین به زندان اهواز گفت: «خانواده امیر پس از ۳۳ روز بازداشت فرزندشان وقتی برای پیگیری آزادی و تبدیل قرار بازداشت به وثیقه به دادسرای اوین مراجعه کردند متوجه شدند امیرقلی به زندان اهواز منتقل شده، ماموران به آنها گفته‌اند این انتقال به درخواست صادقیان رییس اداره اطلاعات شوش انجام گرفته با این حال آقای صادقیان در پرس و جو خانواده به انها گفته هیچ اطلاعی از این انتقال ندارد. دادستان شوش هم حاضر به دیدار با خانواده امیرقلی نشده است. به طور کلی این خانواده دست‌شان به هیچ جا بند نیست و هیچ مرجعی پاسخگو وضعیت و علت انتقال فرزندشان به زندان اهواز نیست.»

به گفته این منبع او از زمان انتقال به زندان اهواز تاکنون همچنان در قرنطینه این زندان باقی مانده است. امیر امیرقلی فعال کارگری، زندانی سابق سیاسی و عضو تحریریه نشریه گام در تاریخ ۲۵ دی ماه از سوی ماموران اداره اطلاعات بابلسر در منزلش بازداشت و روانه زندان اوین شد. او اما در تاریخ ۳۰ بهمن ماه به طور ناگهانی از زندان اوین به زندان مرکزی اهواز منتقل شد.

پیش از این آقای امیرقلی به اتهام‌هایی همچون «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» به دو سال و نیم حبس محکوم شده بود و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ از زندان رجایی‌شهر پس از تحمل کامل حکمش آزاد شد.

از سوی دیگر به گفته این منبع، «۱۳ روز» است که امیرحسین محمدی‌فرد و ساناز الهیاری از زندان اوین با خانواده‌هایشان تماسی نداشته‌اند. این منبع گفت: «شعبه یک دادسرای زندان اوین در جواب خانواه این زوج گفته به درخواست اطلاعات شوش قرار بازداشت موقت آنها تمدید شده است. آنها هیچ اطلاع دیگری از اتهام و مصادیق این اتهامات و وضعیت فرزندشان ندارند.»

امیر حسین محمدی‌فرد و ساناز الهیاری (همسر امیرحسین محمدی‌فرد) عضو نشریه گام و از فعالان کارگری در تاریخ ۱۹ دی ۹۷ در منزلشان در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

عسل محمدی، دانشجوی داروسازی دانشکده علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران و یکی از اعضای تحریریه نشریه گام روز ۱۳ آذر ماه به دلیل نوشتن مطلبی در حمایت از حقوق کارگران نیشکر هفت‌تپه در منزلش در تهران بازداشت و به زندان اهواز منتقل شد. او ۳۳ روز بعد در تاریخ ۱۵ دی ماه با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.