ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.02.2019, 22:02

زبان باز کردن قالیباف


امتداد - گروه سیاسی:  محمدباقر قالیباف درست مانند رئیس‌جمهور اسبق بعد از یک دوره سکوت بازگشته و این بار حتی بدهی‌های زمان شهرداری خود را تکذیب می‌کند. حالا او بازگشته و مدعی شده است: «این که می‌گویند شهرداری ۵۴ هزار میلیارد بدهی دارد یک دروغ بزرگ است.»

قالبیاف البته بلافاصله بعد از همین جملات دو رقم بدهی را به زبان خود تایید می‌کند. اول رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان. دوم رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان که جمع آنها به ۴۰هزار میلیارد تومان می‌رسد. دستکم او این رقم‌ها را تکذیب نکرده بلکه درصدد توجیه آنها برآمده است. مجموعه این ارقام می‌شود ۴۱هزار میلیارد تومان. 

قالیباف با کدام انگیزه دوباره بازگشته است و چه شرایطی او را مجاب کرده که امروز بار دیگر می‌تواند در مقابل دوربین بنشیند و ادعاهای بزرگ داشته باشد؟ چرا آنتن صداوسیما در اختیار او قرار گرفته و در مقابل او به جای خبرنگاران صاحب اطلاع، جوانان نشستند؟

بدهی‌های شهرداری از زمان خروج او از ساختمان و دیون شهرداری تهران در کنار پرونده قائم مقام او همچنان مطرح است.

نکاتی که اغلب به خاطر قید «محرمانگی» هیچ کس در موردش سخن نمی‌گوید. عیسی شریفی قائم مقام قالیباف بلافاصله بعد از اطمینان از اینکه اصولگرایان جریان انتخابات سال ۹۶را به طور کامل شکست خوردند، از کشور خارج شد.

او بعد از کش‌و‌قوس‌هایی بازگشت و مدتی در زندان بود. آخرین اخبار از پرونده او ادعایی است که جدیدا روزنامه شرق مطرح کرده و گویی قرار است این پرونده بی‌سروصدا با طلب‌های قرارگاه خاتم صاف شود.

قالیباف اما بدهی‌ها را تکذیب می‌کند. در مقابل اما میرلوحی که این روزها به خاطر شکایت قالیباف به شش ماه حبس و شلاق محکوم شده از معاونت حقوقی شهرداری خواسته تا در مقابل او وارد عمل شود.

او با بیان اینکه «شهرداران سابق تهران همچون نجفی، افشانی و حالا هم حناچی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد نمی‌خواهند عدد بدهی را بولد کنند» از دفتر حقوقی شهرداری تهران نیز می‌خواهم که اقدام حقوقی و قضائی لازم در این خصوص انجام دهد.

میرلوحی از بدهی ۲۰هزار میلیاردی شهرداری به بانک‌ها خبر داده و گفته بود که روزانه ۱۷ میلیارد تومان شهرداری به این بانک‌ها بابت سود پرداخت می‌کند.

آخرین اخبار حکایت از آن دارد که قرار است پرونده عیسی شریفی قائم مقام قالیباف در «دادگاه نظامی» تشکیل شود. این به این معناست که پرونده او از دسترس و دید عمومی خارج می‌شود. در مورد این پرونده ادعایی که روزنامه شرق در ۱۷ دی ماه مطرح کرد مهم است. ادعایی که نشان می‌دهد بخشی از بدهی‌ها و طلب‌ها باهم حذف شده تا پرونده از منظر عمومی مردم و رسانه‌ها پنهان شده و قالیباف طی آن تمیز خارج شود.

شرق می‌نویسد: «طبق شنیده‌های غیر رسمی، شهرداری تهران در همان جلسه مشترک محمدعلی افشانی (شهردار سابق تهران) و عبادالله عبداللهی (فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا) درباره بدهی‌ای که بین شهرداری و کارگزاری یاس باقی مانده به توافق رسیده‌اند و این واگذاری و عدم پیگیری هم نشان از آن دارد که مسئله مهم صورت گرفته است و باقی ماجرا دیگر به شهرداری تهران و اعضای شورای شهر آن ربطی ندارد.»

بازگشت دوباره قالیباف را در قالبی دیگر هم می‌توان تحلیل کرد؛ قالیباف در انتخابات سال ۹۶ تحت فشار جریان اصولگرایی از رقابت‌ها کنار رفت تا این جریان با یک کاندیدا به عرصه رقابت وارد شود. در واقع سرنوشت انتخاباتی او اساسا با مشکلات در درون جریان اصولگرایی همراه بوده است. 

حالا شرایط برای او در درون جبهه اصولگرایی هم متفاوت است. هیچ کدام از رقبای او در جریان اصولگرایی کارنامه اجرایی‌ای که بتوانند در مقابل قالیباف از آن دفاع کنند،نیستند.

کسانی مانند جلیلی اساسا کارنامه‌ای در مدیریت اجرایی ندارند. مهمترین رقیب قالیباف در درون این جریان، ابراهیم رئیسی بود. با رایی که او در انتخابات ۹۶ کسب کرد، به طور حتم در انتخابات‌ آینده ثبت‌نام می‌کرد.

اما با قطعی شدن عزیمت او به قوه قضائیه، خیال قالیباف حالا از گذشته راحت‌تر شده است. حالا او با اعتماد به نفس بالاتری وارد عرصه شده تا یکبار دیگر بخت خود را بیازماید.

اما نکته مهم این است که بدانیم جریانی که همیشه باعث شده تا قالیباف شکست بخورد، جریانی نزدیک به پایداری در درون جریان اصولگرایی است.

از نگاه آن‌ها تفاوتی میان او و «تکنوکرات‌ها» نیست. آن‌ها معتقدند ژست‌های انقلابی قالیباف ظاهری است و بیش از آنکه «مدیر جهادی» باشد، یک «تکنوکرات» است. از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که بعد از مدتی او دوباره از همان زاویه ضربه خواهد خورد.