ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.02.2019, 11:38

برنی سندرز نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد


بی بی سی: برنی سندرز، سناتور آمریکایی نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. او که سناتوری مستقل است در رقابت‌های مقدماتی و درون حزبی دموکرات‌‌ها شرکت خواهد کرد.

سندرز ۷۷ ساله که به عنوان سیاستمداری چپ‌گرا و پیش‌رو شناخته می‌شود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هم نامزد شد و رای بالای او در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات بسیاری را شگفت‌زده کرد.

در نهایت او در آن رقابت‌ها با فاصله اندکی از هیلاری کلینتون شکست خورد و حمایت خود را از او اعلام کرد.

برنی سندرز، سناتور ورمانت، هم‌زمان با اعلام نامزدی خود گفته است که او و هوادارانش در انتخابات قبلی «انقلابی سیاسی» را در صحنه سیاست آمریکا آغاز کردند و الان «زمان آن است که این انقلاب را پیش ببرند.»

بسیاری او را چپ‌گرا ترین سیاستمدار در سنای آمریکا می‌دانند. پیش از اعلام نامزدی هم از او به عنوان یکی از شانس‌های اصلی در رقابت‌های حزب دموکرات نام برده می‌شد.

سندرز یکی از صریح‌ترین منتقدان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است و ترامپ را به دروغگویی و نژادپرستی متهم می‌کند.

او در پیام نامزدی خود از تمام آمریکایی‌ها دعوت کرده تا با ایجاد جنبشی مردمی دونالد ترامپ را در انتخابات بعدی شکست دهند و زمینه را برای سیاست‌هایی که “به نفع همه مردم است” فراهم کنند.

برنامه‌های او برای سیستم درمانی دولتی، بالا بردن حداقل دستمزد و تحصیلات دانشگاهی رایگان بسیاری از رای‌دهندگان جوان را به خود جذب کرده است.

او با این برنامه‌ها توانسته میلیون‌ها دلار کمک جذب کند و اکنون به عنوان اصلی ترین نامزد چپ‌گرا در آمریکا مطرح است.

پیش از این سیاستمداران دموکراتی مانند الیزابت وارن، کامالا هریس، جان دلانی و جولین کاسترو نامزدی خود را برای شرکت در رقبات‌های درون حزبی دموکرات‌ها اعلام کرده بودند.

این اولین بار است که بیش از یک زن در رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند.