ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.02.2019, 10:08

صد سال پیش نخستین زن در پارلمان آلمان سخنرانی کرد


دویچه وله: روز ۱۹ فوریه سال ۱۹۱۹ برای اولین بار یک زن در پارلمان آلمان سخنرانی کرد. ماری یوخاچ در بیانات خود گفت که تنها با برابری سیاسی زن و مرد می‌توان از «آلمانی نوین» سخن گفت.

ماری یوخاچ، او نخستین زن بود، نخستین زنی که در یک پارلمان در آلمان سخنرانی کرد. در مجلس ملی وایمار این سیاستمدار سوسیال دموکرات در روز ۱۹ فوریه ۱۹۱۹ پشت تریبون رفت و لحظه‌ای تاریخی را برای آلمان رقم زد. ماری یوخاچ سخنانش را با این عبارت شروع کرد: « آقایان و خانم‌ها!»، خانم‌هایی که هنوز شمارشان در برابر مردان چشمگیر نبود.

او در نخستین سخنرانی خود تاکید کرد: «برای حق شرکت در انتخابات و انتخاب شدن، زن‌ها مدیون دولت نیستند.» ماری یوخاچ اضافه کرد:« آنچه که این دولت انجام داد یک امر بدیهی بود. او به زنان حقی را داد که تا آن زمان به ناحق از آنها دریغ شده بود.» ماری یوخاچ در این سخنرانی گفت، تنها با برابری سیاسی زن می‌توان از “آلمانی نوین” سخن گفت.

ده‌ها سال زنان باید برای حق خود، حق شرکت در انتخابات می‌جنگیدند تا لحظه‌ای تاریخی را رقم بزنند. ماری یوخاچ یکی از ۳۷ زنی بود که در فوریه سال ۱۹۱۹ وارد پارلمان شدند. سه ماه پیش از این سخنرانی بود که در پی برافتادن نظام سلطنتی در آلمان،  زنان آلمانی با مصوبه دولت جدید و به طور قانونی از حق رأی برخوردار شده بودند.

ماری یوخاچ راه دشواری تا رسیدن به دنیای سیاست پیمود. او سال ۱۸۷۹ در “لندزبرگ آن در وارته” که امروزه بخشی از لهستان به شمار می‌آید، به دنیا آمد. دوران مدرسه رفتن او کوتاه بود و تنها ۸ سال طول کشید. زندگی یوخاچ ترکیبی بود از خانه‌داری، کار در کارخانه و زندگی مشترک. اما ماری یوخاچ رویایی در سر داشت و راه دیگری برای خود برگزیده بود.

زن جوان سال ۱۹۰۶ شهر محل تولد و زندگی‌اش را ترک می‌کند تا به برلین برود. زندگی مشترکش با یک استادکار خیاط‌ که حاصل آن دو فرزند است، دیری نپایید. ماری پس از پایان مدرسه ابتدا به عنوان خدمتکار سپس در یک کارخانه و در پایان به عنوان نگهبان در یک آسایشگاه روانی کار کرده بود.

وقتی به اندازه کافی پول پس‌انداز کرد، یک دوره آموزش دوزندگی گذراند. دو فرزند خود را (یک دختر و یک پسر) پس از جدایی با همسر با خود به برلین برد. خواهر کوچک‌تر هم با او به برلین رفت؛ خواهری که او هم در سال ۱۹۱۹ به عنوان نماینده سوسیال دموکرات‌ها وارد مجلس شورای ملی شد. دو خواهر فرزندان ماری را با درآمدی که از راه دوخت و دوز در خانه به دست می‌آوردند، بزرگ کردند.

۱۰۰ سال پس از آن روز، فریدریش اشتامپفر، سردبیر مجله‌‌ی ویژه حزب سوسیال‌دموکرات‌های آلمان، این سخنرانی را یک لحظه تاریخی می‌نامد. اشتامپفر می‌گوید: « ماری یوخاچ زنی است که به دستاورد زنان به عنوان حقی مسلم و ارجمند می‌نگرد.»