ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.02.2019, 7:56

بازداشت پنج روزه سه فعال سیاسی کرمانشاه


یک منبع مطلع به کمپین حقوق بشر در ایران گفت سه فعال سیاسی ساکن شهر سنقر کرمانشاه به نام‌های «کیومرث واعظی، هادی باقری و جبار حاجی مرادی» در تاریخ پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه از سوی ماموران اداره اطلاعات کرمانشاه بازداشت شده و پنج روز بعد در تاریخ ۲۹ بهمن ماه با قرار وثیقه هر کدام ۲۰۰ میلیون تومان تا زمان دادگاه آزاد شدند. آنها در این مدت در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه به سر می‌بردند.

این منبع مطلع به کمپین گفت هر سه آنها به دلیل «فعالیت در فضای مجازی» متهم به دو اتهام «توهین به رهبری« و «تبلیغ علیه نظام به نفع «گروه‌های مخالف» شده‌اند. این منبع همچنین گفت آنها به طور جداگانه مکررا در طی پنج روز مورد بازجویی قرار گرفتند.

به گفته این منبع، مبنای اتهامات آنها از نوشته‌ها و اظهار نظراتشان در کانال‌های تلگرامی استخراج شده است. در بازجویی‌ها پرینت نوشته‌های آنها در کانال‌های تلگرامی و حتی مکالمات تلفنی‌شان نشان داده شده است.

تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی ساکن شهر سنقر کرمانشاه یک کانال تلگرامی به نام «امروز غرب، رسانه بدون سانسور» ایجاد کردند که در آن نوشته‌ها و خبرهای مربوط به کرمانشاه و شهرهای دیگر ایران را منتشر می‌کنند. این کانال تلگرامی همچنان فعال است.

این منبع درباره نحو بازداشت آنها در تاریخ ۲۵ بهمن ماه گفت: «ماموران اداره اطلاعات به خانه هر کدام از آنها هجوم آورده و پس از تفتیش چند ساعته خانه و ضبط وسایل شخصی مانند کامپیوتر، تلفن‌های همراه و کتاب‌هایشان آنها را با خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات بردند.»

کیومرث واعظی معلم دبیرستان شهر سنقر، جبار حاجی مرادی مدیر بازنشسته دبیرستان پسرانه خوارزمی و هادی باقری کارمند برق سنقر است. آنها هر سه فعال مدنی و سیاسی نیز هستند و در ستاد انتخاباتی دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری حسن روحانی فعال بوده‌اند.

از اواخر دی ماه فشار بر فعالان سیاسی شهر سنقر کرمانشاه آغاز شد. سه نفر از آنها به نام‌های «برزو نادری، احسان دارابی و فهیم ناصری» به دلیل اتهاماتی که مبنای آن «فعالیت در فضای مجازی» بود اواخر دی ماه به اداره اطلاعات احضار شدند و ساعت‌ها مورد بازجویی قرار گرفتند.

پیش از این کیومرث واعظی و جبار حاجی مرادی نیز از سوی اداره اطلاعات کرمانشاه احضار شده و مورد بازجویی برای نوشته‌هایشان در کانال تلگرام قرار گرفته بودند. کیومرث واعظی برای اولین پرونده خود به اتهام «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» از طریق «فعالیت در سامانه‌های رایانه‌ی و مخابراتی» در شعبه دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سنقر دارای پرونده و منتظر تشکیل دادگاهش است.

همچنین زهرا اسدی، فعال سیاسی و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور شهرستان سنقر و همسر کیومرث واعظی نیز به دلیل «پاره کردن بنر دانشگاه در مراسم ۹ دی ماه» سال ۱۳۹۷ با اتهاماتی در دادسرای عمومی و انقلاب این شهر متهم شده است و با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان آزاد است.