ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.02.2019, 10:54

از پوتین می‌ترسیم! / جامعه نو


دقیقا یک هفته از حرفهای رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس میگذرد که اعلام رسمی کرد روسها در هماهنگی با اسرائیلی ها ، سیستم ضد موشکی اس۳۰۰ را غیر فعال میکنندهروقت زمان شلیک موشک و پرتاب بمب صهیونیستها بر محل های  در اختیار نیروهای ایران در سوریه فرا میرسد. این البته خبر تازه ای از پشت شیشه های مات نیست . در آذرماه سال پیش که در حمله اسرائیلی ها چنین رفتاری شد، رسانه های سوری نوشتند یا روسها این کار را عمدا میکنند، و یا مقامات اسرائیلی به کدهای سیستم اشراف دارندو در زمان مشخص آن را غیر فعال میکنند. خبر تازه ای نیست.

اکنون که علاوه بر رسانه ها ، دست اندرکاران امنیتی ارشد ایران خبر رفتار روسها و عمدی بودن آن را تایید میکنند و آقای ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه هم علت سیاسی ان را در قالب اولویت داشتن امنیت اسرائیل برای روسیه مطرح میکند ، نیاز به یک تحلیل سیاسی قابل پذیرش هست که بتواند فایده این سکوت و مماشات در برابر رفتار روسها را توضیح دهد. ما یک هفته منتظر ماندیم کسی از عقلای حکومت مساله را باز شکافد و در معادله رابطه ایران و روسیه جایگاه ایران را تعریف کند و سپس بگوید فلسفه و حکمت این بی عملی محض در برابر رفتار روسیه چیست ؟ صدایی از کسی در نیامد و ما هم با آنکه برای یافتن علت و درک معادله رابطه ایران و روسیه در سوریه تلاش کردیم، منفعت و منطق و مصلحتی در آن نیافتیم . ‌به جای آن تحلیل و توضیح مفقود، میتوان یک پرسش جدی از مقامات ارشد طراح سیاست خارجی کشور داشت : روزنامه ها و خبرگزاری های نگران همیشگی امنیت و آبرو و عزت کشور که صدایشان در نمی آید ، چرا دستگاه سیاسی هیچ اعتراضی به روسها ندارد؟ واقعا اشکالی در این رفتار روس‌ها نمی‌بینند؟ اگر کسی نتیجه بگیرد زیرنیم کاسه‌ی زیر این کاسه‌ی پر از سکوت چه چیزی جز دست نفوذ پوتین میتوان پیدا کرد چقدر به خطا رفته است؟

خبره ای که به ما توصیه میکرد بیخیال پرسش بالا شویم و کاری به اینکه چرا صدا از کسی در نیامده نداشته باشیم ، حذر میداد مافیای پونین که در لندن هر کاری می‌خواهد می‌کند و مثل آب خوردن دستور سر به نیست کردن روزنامه نگار می‌دهد و از دولتهای سختگیر انگلیس باکی ندارد، در تهرانی که کسی جرات ندارد به همکاری‌اش با اسرائیل در بمباران نیروهای ایران اعتراض کند ،شما را پودر خواهد کرد. به او قول دادیم دفعه اخرمان است در باره رابطه این موضوع حرف می‌زنیم.