ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.02.2019, 10:19

جلوگیری از انتقال احمدرضا جلالی به بیمارستان با وجود تجویز پزشک زندان اوین


همسر احمدرضا جلالی، پزشک  و زندانی بیماری که محکوم به اعدام است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت مقامات زندان اوین از انتقال او به بیمارستان در روز یکشنبه ۱۴ بهمن ماه علیرغم وقت قبلی از پزشک متخصص خون و سرطان ممانعت به عمل آمده است. به گفته ویدا مهران‌نیا، همسرش مشکوک به سرطان است.

ویدا مهران‌نیا به کمپین گفت: «طی چند هفته گذشته از او دو بار آزمایش خون گرفته شد که نشان از ضعیف شدن سلول مغز استخوان و احتمال بالای سرطان لوکومیا می‌دهد. با تجویز دکتر بهداری زندان اوین برای احمدرضا وقت پزشک متخصص خون و سرطان گرفته شد اما در همان روز از انتقال او به بیمارستان جلوگیری به عمل آمد و تاکنون نیز علیرغم پییگری‌های خانواده احمدرضا در تهران او به نزد دکتر متخصص برده نشده است.»

خانم مهران‌نیا گفت به دلیل مخالفت احمدرضا جلالی برای پوشیدن لباس زندان برای اعزام به بیمارستان، مقامات زندان اوین از انتقال او جلوگیری به عمل آورده‌اند.

همسر احمدرضا جلالی در توضیح بیشتر بیماری او گفت: «بیش از یک سال است که احمدرضا بیمار و رنجور  و به شدت لاغر شده است. مسوولان آن قدر علیرغم درخواست‌های مکرر خودش و خانواده‌اش از اعزام او به بیمارستان خودداری کردند که اواخر آبان مجبور شدند به صورت اورژانسی با آمبولانس او را به بیمارستان بفرستند و در آن جا مورد جراحی قرار گرفت. اما هنوز او نیازمند درمان است. در چند هفته گذشته دو بار متخصص داخلی او را در زندان معاینه کرده و آزمایش خون انجام دادند. به گفته پزشک داخلی این آزمایش‌ها نشان از احتمال بالای سرطان می‌دهد. به همین دلیل برای معاینه در یکی از بیمارستان‌های تخصصی تهران روز ۱۴ بهمن ماه برای او وقت گرفته شد که متاسفانه صبح همان روز اعزام او لغو شد و مجددا به سالن ۳۵۰ زندان اوین بازگشت.»

خانم مهران‌نیا گفت این زندانی اکنون در وضعیت جسمی و روحی نامناسبی قرار دارد.

احمدرضا جلالی پیش از این ۲۵ آبان ۹۷ پس از «درد شدید و استفراغ و التهاب» به بیمارستان طالقانی منتقل و تحت عمل جراحی در ناحیه شکم قرار گرفت.

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و روانه زندان اوین شد. آقای جلالی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «فساد فی الارض» از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم اسراییل به اعدام محکوم شد. این حکم ۲۹ مهرماه ۹۶ به وکیلش اعلام شد و کمتر از دو ماه پس از آن شعبه یک دیوان عالی کشور نیز این حکم را علیرغم اعتراضات عینا تایید کرد.

۱۷۵ برنده جایز نوبل در نامه‌ای به نماینده ایران در سازمان ملل در تاریخ ۲۶ آبان ماه خواستار آزادی هر چه سریع‌تر احمدرضا جلالی از زندان و بازگشت او به نزد خانواده‌اش شده‌اند. این تعداد برنده جایزه نوبل در نامه‌ای خطاب به غلامعلی خوش‌رو، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نامه نوشته‌اند که آنها نمی‌توانند در مقابل بازداشت و حکم اعدام یک محقق ساکت بمانند. آنها خواستار آزادی احمدرضا جلالی، محقق و پزشک محکوم به اعدام شده‌اند.

ر اردبیهشت ماه ۹۷ عکسی از او از داخل زندان اوین منتشر شد که نشان از کاهش شدید وزن می‌داد. خانم مهران‌نیا درباره این عکس در گفت‌وگویی با کمپین در تاریخ هشتم اردبیهشت ماه گفته بود: «اگر شما عکسی از قبل از زندان او را کنار عکس حاضر بگذارید متوجه تفاوت زیاد می‌شوید حتی اگر دو عکس را با هم مقایسه هم نکنید، عکس حاضر نشان از تصویر مردی بیمار می‌دهد که به شدت نیاز به مراقبت پزشکی دارد.»

نجیبه مرتضوی، مادر آقای جلالی تیز در مصاحبه با کمپین در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۶ در اعتراض به انتقال ندادن فرزندش به بیمارستان گفت: «اعدام احمدرضا هزینه دارد. آنها نمی‌خواهند او را اعدام کنند. اما می‌خواهند او با همین بیماری در گوشه زندان بماند، هر روز بدتر بدتر شود تا بمیرد و بعدش بگویند دیدید جهان، خودش مرد ما که او را اعدام نکردیم. اما من دارم می‌گویم که بارها شفاهی و کتبی از مسوولان از رییس جمهور و رییس قوه قضاییه خواسته‌ام که او را خواهشا به بیمارستان بفرستند، تمام هزینه‌هایش را هم خودم پرداخت می‌کنم. اما نزدیک به شش ماه است که جوابی نداده‌اند.»