ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 07.02.2019, 10:00

بیانیه پایانی نشست برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان و طالبان در مسکو


خبرگزاری آناتولی

شماری از شخصیت های سیاسی و اعضای احزاب افغانستان به ریاست «حامد کرزی» و نمایندگان گروه طالبان طی نشستی که دیروز سه‌شنبه در مسکو آغاز شد و امروز پایان یافت با انتشار بیانیه مشترکی برقراری صلح در این کشور را مستلزم خروج تمام نیروهای خارجی دانستند

طرفین در مقدمه بیانیه مشترک اعلام کرده اند:

“جهت تحقق صلح پایدار و سراسری در افغانستان، اراده کامل حاکمیت ملی، زمینه‌سازی برای خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، تحکیم وحدت ملی، فراهم کردن مشارکت همه مردم در زندگی سیاسی به منظور تامین عدالت اجتماعی، رعایت تعالیم دین مبین اسلام و ارزش‌های پسنددیده ملی، جلوگیری از تکرار تلخ چند دهه اخیر، درک و احترام متقابل بین افغان‌ها و پذیرفتن یکدیگر به توافق رسیدم”.

در ادامه بیانیه یادشده همچنین آمده است:

- تمام شرکت‌کنندگان در این کنفرانس در این امر کاملاً توافق دارند که تحقق صلح پایدار خواست تمام مردم افغانستان بوده و تنها با مشارکت تمام افغان‌ها به آن می‌توان دست یافت.

- گفتگو‌های بین‌الافغانی باید در این شرایط حساس به‌صورت منظم ادامه یابد.

- از گفتگوهای جاری در قطر حمایت و آن را در امر پایان دادن به جنگ تحمیلی کنونی در افغانستان موثر و مثبت تلقی می‌کنیم.

- بر اجرای اصلاحات لازمه در نهاد‌های بنیادی، دفاعی و سایر نهاد‌های ملی افغانستان تاکید می‌کنیم.

- حمایت و همکاری کشورهای منطقه از تحقق صلح پایدار در افغانستان ضروری می دانیم.

- بر پیروی از تعالیم دین مقدس اسلام در همه امور، تشکیل دولت مرکزی نیرومند، تحکیم وحدت ملی، تحقق عدالت اجتماعی، پای‌بندی بر اصل بی‌طرفی افغانستان در برابر منازعات منطقه‌ای و جهانی تاکید می کنیم.

- بر خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان و عدم مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی ما و رعایت حقوق آموزش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان و تامین آزادی بیان مطابق با ارزش های دینی تاکید می کنیم.

- بر ضرورت حذف اسامی سران گروه طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد و بازکردن دفتر سیاسی این گروه در قطر با هدف پیشبرد روند صلح تاکید می کنیم.

- تمام طرف های شرکت‌کننده توافق دارند که جلسه بعدی بین‌الافغانی در زودترین فرصت ممکن در دوحه برگزار شود.

- همچنین توافق شد که در این نشست آینده روی مسائل مهم مربوط به روند مذاکرات صلح که هنوز روی آن توافق نشده است، بحث و گفتگو صورت گیرد.