ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.02.2019, 10:11

گروه لیما تغییر صلح آمیز رژیم در ونزوئلا را خواستار شد


گروه لیما متشکل از کشورهای آمریکای لاتین و کانادا خواستار یک تغییر صلح‌آمیز در دولت ونزوئلا بدون مداخله ارتش شد.

به گزارش ایسنا، آنها همچنین از ارتش ونزوئلا خواستند تا از خوان گوآیدو، رهبر اپوزسیون به عنوان «رییس جمهور موقت» این کشور حمایت کرده و مانع ورود و انتقال کمک‌های بشردوستانه به دست مردم ونزوئلا نشود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه ۱۱ عضو از ۱۴ عضو گروه لیما پس از نشستی در اتاوا در بیانیه‌ای مشترک گفتند که آنها بار دیگر حمایت خود از یک روند انتقال صلح‌آمیز قدرت از طریق ابزار دیپلماتیک و سیاسی بدون استفاده از زور را تکرار می‌کنند.

در همین حال این گروه از دولت «مشروع» ونزوئلا به رهبری خوان گوآیدو در گروه لیما استقبال کرده و متعهد شد تا با نمایندگان دولت خوآن گوآیدو در کشورهایشان همکاری کنند و آنها را به رسمیت بشناسند.

در یک کنفرانس خبری غیرعلنی میزبان این نشست یعنی کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا گفت: تاکنون ۳۴ کشور گوآیدو را به عنوان رهبر موقت ونزوئلا تا زمان برگزاری انتخابات جدید به رسمیت شناخته‌اند.

وی از کل جامعه بین‌المللی خواست تا به آنها بپیوندند و همچنین اموال و دارایی‌های «رژیم دیکتاتوری» نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا را مصادره و مسدود کنند.

فریلند افزود: این پول‌ها باید به دست دولت گذار برسد.

وی درباره احتمال مداخله نظامی در ونزوئلا به صورت صریح و شفاف، گفت: این یک گزینه نیست. این یک روند به رهبری مردم ونزوئلا و به خواست خودشان است تا طبق قانون اساسی خودشان دموکراسی را مجددا به کشورشان بازگردانند.

در همین حال نستو پوپولیزیو، وزیر امور خارجه پرو نیز ضمن بازگو کردن همین اظهارات، گفت: ما استفاده از زور را مدنظر نداریم.

این کنفرانس خبری غیرعلنی به خاطر حضور تعدادی از معترضان با وقفه کوتاهی مواجه شد. معترضانی که بنرهایی به دست داشتند و شعار «از ونزوئلا دست بردارید» سر می‌دادند.

فریلند با لبخندی تاکید کرد که با توجه به قانون اساسی کانادا برگزاری اعتراضات یک حق تضمین‌ شده است و من واقعا ناراحت و متاسفم که معترضان سیاسی در ونزوئلا چنین حقی ندارند.