ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.02.2019, 9:10

انتقاد اردوغان از «سکوت» آمریکا در قبال قتل خاشقجی


رادیو فردا: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از آنچه «بی‌عملی» ایالات متحده در قبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان سعودی، نامیده، انتقاد کرده‌است.

اردوغان به شبکه دولتی تی‌آر‌تی گفته است او قادر نیست «سکوت» آمریکا در پی قتل خاشقجی را درک کند.

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید «قتل صورت گرفته، بی‌رحمی صورت گرفته و به همی خاطر ما می‌خواهیم همه‌چیز روشن شود». او افزوده است که «قتل خاشقجی یک قتل معمولی نیست».

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در مهر ماه پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به‌دست تیم ویژه‌ای که برای قتل اعزام شده بود، کشته شد.

عربستان برای مدتی اساسا وقوع هر اتفاقی در کنسولگری را رد کرده و می‌گفت خاشقجی از محل خارج شده‌است. اما سپس پذیرفت او «در جریان نزاع» جان خود را از دست داده‌است. در نهایت و پس از فشارهای بین‌المللی ریاض اعلام کرد خاشقجی به‌قتل رسیده‌است.

اتهام‌های زیادی حتی از سوی برخی چهره‌های جمهوری‌خواه و نزدیک به رئیس‌جمهوری آمریکا مانند سناتور گراهام، مستقیما متوجه محمد بن سلمان شد، اما ریاض هرگونه دخالت ولیعهد سعودی در جریان قتل را رد کرده‌است.

مقام‌های دولت آمریکا در مواردی مسئله قتل خاشقجی را با مقام‌های سعودی مطرح کرده‌اند و گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام شده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته‌است او مخالف تحریم دستگاه رهبری سعودی‌ست چراکه ریاض یک «متحد استراتژیک» آمریکا در منطقه است.