ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.02.2019, 10:45

واشنگتن پست: سازوکار مالی تنها برای کالاهای بشردوستانه است


روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با پرداختن به کانال ویژه مالی اروپا با ایران که در روزهای گذشته راه‌اندازی آن به‌طور رسمی اعلام شد، تاکید کرد که تلاش اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا کم است.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه شرکت‌های اروپایی برای داشتن روابط تجاری با ایران با چالش تحریم‌های آمریکا مواجهند، نوشت: از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود، دولت‌های اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای از طریق ادامه تجارت شرکت‌هایشان با ایران تلاش کردند. اروپا در هفته‌ای که گذشت از برجسته‌ترین اقدام خود در این زمینه پرده‌برداری کرد که به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد با استفاده از این ابزار محدودیت‌های آمریکا را دور بزنند.

اما به گفته مقامات، کارشناسان صنعتی، تحلیل‌گران و نمایندگان شرکت‌های تجاری تلاش‌های اروپا در مقایسه با اشتیاقی که آمریکا برای فشار بر شرکت‌ها دارد تا آنها را وادار به ترک ایران کند، بسیار کم است.

اروپا برای حفظ تجارت با ایران باوجود تحریم‌های آمریکا یک سازوکار راه‌اندازی کرده است اما دیپلمات‌ها می‌گویند که تنها تراکنش‌های کوچک و مربوط به کالاهای بشردوستانه می‌تواند از این طریق انجام شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران – آلمان، این مشکل نیز ناشی از فشار مستقیمی است که از سوی مقامات آمریکایی بر شرکت‌های اروپایی وارد می‌شود. آنها به شرکت‌ها هشدار می‌دهند که برنامه‌هایشان برای تجارت با ایران را بازبینی کنند.

وی ادامه داد: این، ارعاب و ترساندن (شرکت‌ها) است. آنها با ترس زندگی می‌کنند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به نام چند شرکت که در ماه‌های اخیر از بازار ایران خارج شده‌اند، نوشت: با این حال، آن دسته از شرکت‌هایی که تمرکزشان روی ایران است یا تجارت چندانی با آمریکا ندارند در ایران باقی مانده‌اند. این شرکت‌ها همان‌هایی هستند که به نظر می‌آید تاکتیک‌های آمریکا درباره آنها خصمانه است.