ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.02.2019, 12:23

مصرف قرص خواب آور «زولپیدوم» افزایش یافته است


ایرنا- کارشناس و پژوهشگر اعتیاد به مصرف خودسرانه داروی «زولپیدم» اشاره کرد و گفت: اکنون با بیماران متعددی رو به رو هستیم که روزی ۳۰ تا ۴۰ عدد قرص زولپیدم می خورند. اخیرا بیماری را بستری کردیم که ۳۰۰ عدد قرص زولپیدم مصرف کرده بود.

قرص «زولپیدم» داروی خواب‌آور و آرام بخش است که در درمان کوتاه‌مدت بی‌خوابی استفاده می‌شود. این دارو نیمه‌عمری حدود ۳–۲ ساعت دارد و حدود ۱۵ دقیقه پس از مصرف، اثر آن شروع می‌شود.

مشکلات تنفسی، تنگ شدن مردمک چشم، کما و گاهی مرگ عوارض استفاده بیش از حد زولپیدم است و مصرف طولانی مدت آن وابستگی و اعتیاد شدید در پی دارد.

هومان نارنجی ها روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره مصرف بیش از حد قرص زولپیدم اظهار داشت: مصرف ۳۰۰ عدد قرص در یک روز بدین معنا است که فرد یکباره بیش از یک مشت قرص را می خورد. این بیمار عجیب می تواند به عنوان یک مورد خاص در تحقیقات اعتیاد مورد بررسی قرار گیرد زیرا این اقدام بیمارگونه باعث اعتیاد و اختلال شدید در فرد می شود.

وی ادامه داد: زولپیدم به اسامی تجاری مختلف استیلنوکس در بازار به راحتی و به حتی بدون نسخه عرضه می شود و افراد مصرف کننده این دارو اذعان دارند که برای آرامش، فرار از استرس ها و خواب راحت این دارو را مصرف می کنند.

نارنجی ها تصریح کرد: برخی داروهای اعتیاد آور بدون رصد در کشور در دسترس مردم قرار دارد. سوال اینجاست که چرا سیستم پاسخدهی سریع در وزارت بهداشت به ویژه در معاونت غذا و دارو برای این موضوع اقدامی نمی کند.

این درمانگر اعتیاد افزود: سازمان غذا و دارو باید بازار را رصد کند و در صورت مشاهده غیر عادی و رشد روزافزون مصرف برخی داروها، علت یابی کند. این سازمان باید واکنش سریع داشته باشد زیرا تبعات سوء مصرف بعدا موجب گرفتاری های بسیاری به مردم و سیستم پزشکی کشور می شود.

نارنجی ها اضافه کرد: زولپیدم باید مانند ریتالین جزو داروهای کنترلی قرار گیرد. اکنون ۲۰ عدد ریتالین در بازار آزاد ۱۵۰ هزار تومان است و بیماران مبتلا به اعتیاد ریتالین به کلینیک های درمان اعتیاد مراجعه می کنند.

این پژوهشگر اعتیاد پیشنهاد داد تا در سازمان غذا و دارو بخشی با عنوان «داروهای کنترلی» ایجاد شود تا ضمن رصد بازار و بررسی میزان عرضه و تقاضای داروهای اعتیادآور از پیامدهای نامطلوب گسترش استفاده از برخی داروها پیشگیری شود.

نارنجی ها اضافه کرد: ممکن است گاهی به دلیل ناآگاهی و نسنجیده عمل کردن در ورود دارو به سیستم درمان کشور، داروهایی ناکارآمد وارد شود اما باید با تحقیق و بررسی اگر دارویی کارایی لازم را ندارد از سیستم دارو و درمان حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت عمومی باید نسبت به خطرات مصرف خودسرانه داروها مطلع باشند چون خطرات آنها بعدا دامنگیر فرد و جامعه می شود و نظام سلامت را با چالش جدی روبرو می کند.