ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.02.2019, 12:21

تعطیلی ۱۲۰ موسسه غیر انتفاعی به دلیل نداشتن کفایت شاخص‌ها


ایرنا – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می گوید که از بین ۳۰۰ موسسه و دانشگاه غیرانتفاعی در سال ۹۲، ۵۰ موسسه تعطیل و فعالیت ۷۰ مرکز غیرانتفاعی به دلیل نداشتن کفایت در شاخص ها، متوقف شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، منصور غلامی روز شنبه در حاشیه برگزاری دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد تجمیع دانشگاه های غیرانتفاعی در جمع خبرنگاران گفت: ۱۲۰ موسسه غیردولتی بدلیل عدم کفایت تعطیل شد.

وی که برای سخنرانی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما حاضر شده بود، در این باره، افزود: بحث دانشگاه های غیرانتفاعی یا به معنای عام آن دانشگاه های غیردولتی این است که در آموزش عالی جایگاه مهمی برای حضور بخش غیردولتی در آموزش عالی کشور به شرط رعایت استانداردها و شاخص های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قائل هستیم.

غلامی با اشاره به ارزیابی هر ساله شاخص های کیفی مراکز غیرانتفاعی غیردولتی، تاکید کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در سال های گذشته از جمع دانشگاه ها و موسسات غیردولتی که سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ مرکز و دانشگاه بودند، حدود ۵۰ مرکز تعطیل شد.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در شرایط فعلی هم حدود ۷۰ مرکز توقف فعالیت دارند چون شاخص ها کفایت ندارند و امیدواریم همه بتوانند خود را با رساندن به شاخص ها حفظ کنند.

** سیاستگذاری ها مبتنی بر اندیشه نخبگان است
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در مورد نقش نخبگان در سیاستگذاری ها اظهار کرد: در کشور ما سیاستگذاری ها باید با حضور و اندیشه نخبگان علمی صورت گیرد و تبیین نقش آنها بر اساس همین سیاستگذاری ها و حکمرانی ها، نتیجه برنامه ریزی های مبتنی بر دانش، برنامه های اجرایی، حکمرانی، اداره امور یک مجموعه و در نهایت مجموعه کلان کشور است.

غلامی افزود: انتظار مان این است در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها، استادان، محققان و گروه های علمی بیشتر به کار گرفته شوند. البته رویکرد این روزها در سال های اخیر بهتر شده است ولی با هدف اصلی فاصله داریم.

وی در مورد هدف اصلی کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی، هم گفت: هدف و نگاه این هماش مهم است چرا که برنامه ریزان و مدیران را به معنای عام بیشتر از قبل به سمت توجه به نقش های علمی و گروه های کارشناسی می کشاند و دانشگاه ها و پژوهشکده ها به معنای مراکز پژوهشی باید حضور بیشتری در این مباحث داشته باشند.