ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 28.01.2019, 21:15

آقای ظریف به مردم اعتماد کنید و صریح‌تر سخن بگوید


امتداد - گروه سیاسی: روز دوشنبه ۸ بهمن ماه ۹۷ وزیرخارجه به مجلس رفت تا در مورد برجام به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد. این جلسه حاوی دو نکته درباره خود ظریف بود که لازم است از او بخواهیم مردم را بیشتر از پیش محرم دانسته و مسائل را از آنها پنهان نکند.

ظریف در بخشی از گفت‌وگو به نمایندگان گفت: مجلس را غیرعلنی کنید تا من مباحثی را مطرح کنم. این گونه نمی‌توانم توضیحات کامل بدهم.

او همچنین در واکنش به ادعای برخی افراد در فضای مجازی مبنی بر خروج ایران از برجام و استفعای خود با تکذیب موارد مطرح شده، گفت: «برخی هم ادعا کردند که به خاطر فشارهای بیرونی برای خروج ایران از برجام استعفا دادم، در حالی که این موضوعات اصلا مطرح نیست لذا این مباحث را هم تکذیب می‌کنم.»

اول: حرف ظریف در مورد استعفا به خاطر خروج ایران از برجام درست است اما می‌توان پرسید آیا استعفا به خاطر مسائل دیگر در میان نبوده؟ به عنوان مثال می‌توان به ماجرای دستگیری اسدالله اسدی در آلمان اشاره کرد.

موضوعی که اظهارات ماجدی سفیر پیشین ایران در آلمان نیز آن را به جنجالی جدید تبدیل کرده بود. ماجرای او چیست و چرا اتحادیه اروپا که در حال تعیین سازوکاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکاست در این زمینه خودش قاطعانه وارد شده و دست به تحریم جدید می‌زند؟

گفتنی است بیانیه وزارت خارجه در مورد اظهارات آقای ماجدی به نحوی بود که حتی رسانه‌های اصولگرایی مانند مشرق نیز مدعی بودند وزارتخارجه اصل مساله را که انجام عملیاتی در خاک اتحادیه اروپا بوده تکذیب نکرده است. بلکه آن را «نظر فردی آقای ماجدی» می‌داند.

دوم: چرا ظریف در مورد همین برجام نیز خواهان برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی است؟ در این جلسه چه موضوعاتی را می‌خواهد بیان کند که باید از چشم مردم دور بماند؟ ممکن است گفته شود جلسه غیرعلنی برای این درخواست می‌شود تا اظهارات وزیرخارجه مورد سوءاستفاده دشمنان در خارج از کشور قرار نگیرد. اما مگر آنها تصمیماتش را بر مبنای آنچه وزیرخارجه ما اینگونه جلسات بیان می‌کند، اتخاد می‌کنند؟

این طبیعی است که برخی از کشمکش‌های میان جناح‌های سیاسی در داخل کشور مورد استفاده جریان‌هایی در خارج قرار بگیرد. نظیر آنچه فرضا در جلسات استماع کنگره آمریکا رخ می‌دهد و کشمکش‌های جناح‌های داخلی آنها مورد استفاده برخی در داخل قرار می گیرند. اما نکته اینجاست که آنها سیاست خود را از مردم و نمایندگانشان به این بهانه که می‌تواند مورد استفاده دیگران قرار بگیرد پنهان نمی‌کنند.

نکته اینجاست که حرف ظریف در واقع نوعی تهدید، خطاب به مخالفان بود که البته می‌توان گفت نتیجه‌بخش هم بود. چرا که دیدیم بعد از حرف‌های او مجلسی که هر روز اعلام می‌کرد شروط رهبری در مورد برجام اجرا نشده است، از حرف‌های ظریف در مورد برجام «قانع» شد.

باید خطاب به آقای ظریف گفت که می‌شود با تهدید به برگزاری جلسه غیرعلنی و یا حتی برگزاری جلسه غیرعلنی و زدن برخی حرف‌ها در آنجا دلواپسان را ساکت کرد، اما آنچه شما در حال از دست دادن آن هستید، اعتبار و اعتماد عمومی است. به مردم اعتماد کنید. راحت‌تر و صریح‌تر با آنها سخن بگوید تا مانند گذشته در مقابل همین دلواپسان از شما حمایت کنند. به جای آنکه تصمیم‌ داشته باشید در جلسات غیرعلنی آنها را راضی کنید.