ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.01.2019, 1:14

پمپئو: همه کشورها باید گوایدو را به رسمیت بشناسند


وزیر خارجه آمریکا گفت: همه کشورها باید رئیس مجلس ملی ونزوئلا که خود را رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده، به رسمیت بشناسند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، مایک پمپئو در نشستی خبری درباره تحولات اخیر ونزوئلا «ایلیوت آبرامز» دیپلمات آمریکایی در دولت‌های رونالد ریگان و جرج دابلیو بوش رئیسان جمهوری پیشین آمریکا را به عنوان فرستاده ویژه خود در امور این کشور منصوب کرد.

پمپئو در این نشست گفت که آبرامز در نشست روز شنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره ونزوئلا همراه او خواهد بود.

وی همچنین  «خوان گوایدو» رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا خواند و گفت: همه کشورها باید او را در این سمت به رسمیت بشناسند.

وزیر خارجه آمریکا از همه کشورها خواست به مردم ونزوئلا کمک کنند تا حکومت مادورو را سرنگون کرده و رئیس جمهوری جدید انتخاب کنند.

وی درباره وضعیت دیپلمات های آمریکایی در کاراکاس که تنها یک روز دیگر فرصت برای خروج از این کشور دارند گفت: دیپلمات های آمریکایی از سوی گوایدو به ونزوئلا دعوت شده اند و دارای مصونیت هستند.

پیشتر نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا ضمن قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن ۷۲ ساعت به دیپلمات های آمریکایی فرصت داد که این کشور را ترک کنند.

اما پمپئو با فاصله کمی اعلام کرد که این دستور مادورو را نمی‌پذیرد؛ گوایدو نیز در پیامی توئیتری از همه کشورها خواست سفارت خود در ونزوئلا را تعطیل نکنند.

ونزوئلا در روزهای گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است. گوایدو رهبر حزب مخالف که رئیس مجلس ملی این کشور است، روز چهارشنبه با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

واشنگتن که پیشتر در حین برگزاری مراسم تحلیف نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، او را «غاصب قدرت» خوانده بود، اعلام کرد گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت می شناسد.