ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 25.01.2019, 0:25

عربستان سعودی مخفیانه موشک تولید می‌کند


عربستان سعودی کارخانه تولید موشک های بالستیک ساخته است. به گزارش  عصرایران، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد عربستان سعودی اولین کارخانه تولید موشک های بالستیک را ساخته است.

واشنگتن پست این اقدام را بخشی از جاه طلبی های نظامی و هسته ای روبه افزایش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی توصیف کرده است.

این روزنامه ادامه داد: این کارخانه در منطقه موشکی الوطح در جنوب غربی ریاض قرار دارد. البته هنوز مشخص نیست که این کارخانه به وضعیت تولید موشک رسیده است.

سخنگوی سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در واکنش به پیگیری این روزنامه آمریکایی، از پاسخگویی درباره این تاسیسات خودداری کرد.

در پیگیری ها، وزارت خارجه، وزارت دفاع (پنتاگون) و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز به موضوع پاسخی ندادند.

واشنگتن پست برای پیگیری این خبر به سفارت چین و پاکستان در واشنگتن هم مراجعه کرده است که هیچ کدام واکنشی نشان ندادند.

این روزنامه آمریکایی همچنین به نقل از کارشناسان نظامی نوشت: در صورتی که این کارخانه راه اندازی شود عربستان سعودی می تواند موشک های خودران را تولید کند و این موضوع، رقابت تسلیحاتی موشکی میان ایران و سعودی را تقویت می کند.

کارشناسان گفته اند که عربستان سعودی هم اکنون سلاح هسته ای ندارد اما موشک های تولیدشده در کارخانه عربستان سعودی عنصر سرنوشت سازی در برنامه هسته ای سعودی در آینده خواهد بود. عربستان سعودی احتمالا در آینده کلاهک های اتمی خود را بر این موشک ها سوار خواهد کرد.

واشنگتن پست ادامه داد: هنوز مشخص نیست که عربستان سعودی فناوری لازم برای ساخت این کارخانه را چگونه به دست آورده است اما چین گزینه نخست است.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۵ هنگامی که وزیر دفاع بود تهدید کرده بود در صورتی که ایران بمب اتمی کسب کند ریاض هم بمب اتمی به دست خواهد آورد.

این روزنامه افزود: ریاض تلاش کرد نیروگاه اتمی برای مصارف صلح آمیز ایجاد کند اما آمریکایی ها به دلیل احتمال حرکت سعودی ها به سمت بمب اتمی، با آن مخالفت کردند.

واشنگتن پست همچنین گفته امریکا اصرار داشته است به عربستان سعودی موشک های بالستیک بفروشد و مخالفت با فروش سلاح به این کشور بعد از قتل خاشقجی افزایش یافته است.

این روزنامه آمریکایی افزود که کارشناسان معتقدند سعودی امکان ساخت موشک های دوربرد را ندارد و برای کسب سلاح اتمی تلاش نمی کند.