ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.01.2019, 10:30

خبرنگار پرس تی‌وی در آمریکا آزاد شد


بی بی سی

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن گزارش داده است که مرضیه هاشمی مجری و خبرنگار شبکه «پرس تی وی» ایران که برای ده روز در آمریکا تحت بازداشت بود اکنون آزاد شده است.

مهدی عاطفت به خبرگزاری رسمی جمهوری گفت از آنجا که خانم هاشمی به عنوان شاهد بازداشت شده بود انتظار می رفت بعد از جلسه شهادت امروز آزاد شود. او پیشتر دو بار به همراه وکیل خود به عنوان شاهد در دادگاه در واشنگتن حاضر شده بود.

او گفت: «پیگیری‌های جنبش امت اسلام و تجمع هایی که در واشنگتن برگزار شد نیز در آزادی این خبرنگار پرس تی وی موثر بوده است و از همه افرادی که این مساله را پیگیری کرده اند، سپاسگزارم.»

عابد ایوب، وکیل کمیته آمریکایی-عربی ضدتبعیض، در گفتگو با بی بی سی این خبر را تایید کرده است.

وزارت خارجه ایران یک روز پیشتر سفیر سوئیس در تهران را برای اعتراض به بازداشت «غیرقانونی» خانم هاشمی احضار کرده بود. سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.

دولت آمریکا هفته پیش تایید کرد خانم هاشمی را به عنوان شاهد بازداشت کرده هرچند نگفت این اقدام در ارتباط با چه پرونده ای انجام شده.

مقام ها می توانند افراد را به عنوان شاهد تحت بازداشت قرار دهند، البته اگر بتوانند ثابت کنند شهادت آنها برای پرونده ای جنایی نقش اساسی دارد و اگر تشخیص داده شود خطر خروج آنها از کشور وجود دارد.

بی‌خبری برای چند روز از علت بازداشت خانم هاشمی با واکنش نهادهای صنفی روبرو شده بود. از جمله انجمن قلم آمریکا و انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار اطلاع‌رسانی در مورد علت بازداشت او شده‌ بودند. انجمن قلم آمریکا از دولت این کشور خواست خانم هاشمی را فورا آزاد کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی نوشت تحقیقاتی که خانم هاشمی برای شهادت درباره آن به دادگاه برده شده مربوط به آن است که آیا شبکه پرس تی‌وی یک رسانه مبلغ دولت ایران است که در این صورت می‌بایست مطابق قانون «فعالیت دول بیگانه در خاک آمریکا» (FARA) تحت عنوان “عامل یک دولت خارجی” رسما در وزارت دادگستری آمریکا به ثبت می‌رسیده است.

در یک سال گذشته چند شبکه روسیه از جمله آر ‌تی و اسپوتنیک و شبکه های چینی شامل سی‌سی‌تی‌وی و حتی الجزیره قطر هم از سوی وزارت دادگستری آمریکا اخطار دریافت کرده‌اند که باید رسما فعالیت خود در خاک آمریکا را تحت عنوان “عامل یک دولت بیگانه” به ثبت برسانند.

این قانون که حدود ۸۰ سال قدمت دارد در پی آگاه کردن مردم ایالات متحده نسبت به اخبار و انتشاراتی است که تولیدکنندگان آنها مستقیما با دولت‌های خارجی مرتبطند و برای آنها کار می‌کنند.

پسر خانم هاشمی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که او روز ۱۳ ژانویه پس از ورود به شهر سن لوئیس بازداشت شد، جایی که مشغول ساخت مستندی با موضوع “زندگی سیاهان ارزش دارد” بود.

مرضیه هاشمی آمریکایی الاصل است، در ایالت اوهایو متولد شده و نام شناسنامه‌ای او ملانی فرانکلین است.

آن طور که گفته شده او پس از ازدواج با یک مرد ایرانی به اسلام و انقلاب اسلامی این کشور علاقه‌مند شده و به این کشور مهاجرت کرده است.