ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.01.2019, 23:16

روحانی مشهور و منتقد خلع لباس شد / چرا با او مخالف بودند؟


حسن آقامیری یکی از روحانیون مشهور در صفحات مجازی، در اینستاگرام خود از خلع لباس و محکومیت به زندان خبر داد.

آقامیری نوشته است: «بعد از ١٠ سال بردن و آوردن و بازداشت کردن و ریختن تو محل کار و انفرادی و... با شکایت دادستان ویژه تهران و به حکم قاضی شعبه دوم کیفری، در دادگاه ویژه به ریاست دادستان کل کشور آقای منتظری بالاخره آقایان حکمشان را صادر کردند. دوسال زندان که البته لطف کرده و ٥ سال تعلیق کردند و خلع لباس دائم.»

به گزارش امتداد، حسن آقامیری روحانی جوانی است که به اندازه طرفدارانش در تمامی سال‌های اخیر مخالف و منتقد جدی داشت. هرچند عده‌ای از جوانان جزو مریدان اصلی او و پای ثابت منبرش شناخته می‌شوند، اما بخش عمده‌ای از جریان اصولگرا بارها در مخالفت با این روحانی جوان صحبت کرده‌اند.

گشتی ثابت در فضای مجازی و جستجوی نام این فرد، نشان از میزان نگاه‌های متناقض از آقامیری را نمایش می‌دهد. اصولگرایان با صحبت از او در صفحات خود و همچنین ارائه بخش‌هایی از سخنرانی‌های او، آقامیری را خطرناک و روحانی‌نما معرفی می‌کردند و از طرف دیگر مریدانش او را روحانی روشنفکر با تعابیری ساده از دین به مخاطبان می‌شناساندند.

شاید یکی از مهم‌ترین انتقادات آقامیری به وضعیت موجود که سر و صدای زیادی به پا کرد و توجهات را نسبت به او جلب کرد درباره کار نکردن روحانیون بود. آقامیری گفته بود: «من کار اقتصادی انجام می‌دهم، کاسبی می‌کنم. نه اینکه منبر درآمد نداشته باشد؛ ولی من کاسبم و دنبال کار حلال هستم. برای کار هم شأن قائل نیستم؛ اگر مثلاً بتوانم در قم رستوران تأسیس کنم؛ حتماً این کار را انجام می‌دهم. اهل بیت(ع) کار می‌کردند؛ اما برخی تصور می‌کنند که اهل بیت (ع) دست به خاک می‌زدند طلا می‌شد و کاری انجام نمی‌دادند؛ در حالی که این‌گونه نیست همه آنها شاغل بودند کشاورزی می‌کردند، تجارت می‌کردند و روایت‌های بسیاری هم در این زمینه وجود دارد. در یکی از هیئت‌های قم سؤال کردم که شغل حضرت ابوالفضل (ع) چه بود؟ هیچ کس نمی‌دانست. به آنها گفتم می‌دانید چرا نمی‌دانید؟ چون نمی‌دانید شغل من و امثال من چیست؛ چون اگر حضرت ابوالفضل(ع) شغل داشته باشد حاج آقا هم باید شغل داشته باشد؛ بنابراین ابوالفضلِ ذهن شما باید بیکار باشد تا بیکاری ما [روحانیون] توجیه شود.»

از زمان انتشار این سخنان بود که خبرگزاری‌های اصولگرای رادیکال از جمله فارس و صفحات منتصب به روحانیون حملات خود را به آقامیری آغاز کردند. از سال ٩٥ آقامیری که در این سخنرانی عنوان کرده بود می‌خواهد رستوران باز کند متهم به بی‌سوادی شد و منتقدان او عنوان کردند که همان بهتر است دنبال باز کردن رستوران باشد.

در پی اظهارات این روحانی جوان، حجت‌الاسلام محمدرضا منوچهری نائینی از مدرسان حوزه علمیه قم، به او واکنش داد و گفت‌: طلبه‌ها باید زندگی خود را با تجارت و کار اداره کنند. واقعا گاهی آدم می‌ماند چه بگوید؟ طلبه‌ای که حداقل باید روزی ١٠ تا ١٢ ساعت درس بخواند، کی سر کار برود؟ «طلبه» اگر به جای تحصیل، کاسبی کند آن وقت ممکن است وقت منبر رفتنش که برسد همه نوع حرفی هم بزند، چون خوب درس نخوانده است.

وی خطاب به آقامیری ادامه داد: دوست عزیز، کلیپ یکی از سخنرانی‌هایتان را دیدم. فرموده بودید: «امام رضا(ع) مشروب شراب‌خوار را با توسل برایش رساندند.» این نوع حرف‌زدن شاید بی‌ارتباط با همانی که فرمودید نباشد. فرمودید: زندگی را با کاسبی می‌گذرانید.

اما صحبت‌های جنجال آمیز آقامیری به این مورد ختم نمی‌شود. او در جایی گفته است که چطور خدا بخاطر چند تار مو، خانمی رو هزار سال در آتش جهنم می‌سوزاند و عذاب می‌دهد و وقتی تشنه شد زقوم( چرک و خون جوشیده) چرک می‌دهد. چطور می‌شود عاشق چنین خدایی شد؟ اگر اینطوره که داعشی‌ها بهترند. خدا بدتر از داعشی‌ها عمل می‌کند و.....

آقامیری همچنین در اظهارات خود در مورد جمکران گفته بود: «مسجد جمکران مسجدی است مانند مسجد سر کوچه، این همه دکان و دستگاه درست کردن ندارد!!!!»

مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار و رائفی‌پور علیه او موضع‌گیری کرده و خبرگزاری فارس در مصاحبه‌های متعدد به نقد او پرداخته بودند. فارس در گزارشی حتی انتقادات کاربران خودر ا نیز به او منتشر کرد و نوشت: «چنین خروجی‌هایی از حوزه جای تعجب دارد و باید بررسی شود که چرا جدیداً حوزه علمیه از این مدل خروجی‌ها زیاد دارد؟ لحن و ادبیات و تفسیرهای ناقص و بعضا اشتباه، ایشان را محبوب یک عده افراد ناآگاه و بعضا مغرض کرده است.»