ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.01.2019, 22:40

عصبانیت کیهان از نامه فرهاد میثمی


امتداد – گروه خبر: اوایل هفته‌ی جاری نامه‌ای از سوی فرهاد میثمی فعال مدنی بازداشت‌شده از داخل زندان منتشر شد. میثمی در این نامه‌ی دو بخشی، یک بخش را به اصلاح‌گری تحول‌خواه اختصاص داده بود و بخش دوم نیز در پاسخ به ترامپ نگاشته شده بود.

میثمی در این نامه پاسخ وزارت خارجه‌ی آمریکا را داده که خواهان آزادی او شده بودند و نوشته: «در عجب شدم که آخر چه نسبتی می‌توان یافت بین «امور خارجهٔ ترامپ» و «آزادی» و «اینجانب» مایک پمپئو (وزیر امور خارجهٔ ترامپ) که تا پیش از انتصاب به این سمت، از طرفداران پرو‌پاقرص تز «ایران را بمباران کنید!» بود.»

اما واکنش‌ها به انتشار نامه فرهاد میثمی که در آن ضمن انتقادات به وضعیت داخلی به فعالان سیاسی داخلی و خارجی که چشم امید به ترامپ برای تغییر در ایران بسته بودند را هم مورد انتقاد قرارداده، کیهان را عصبانی کرد.

این روزنامه بخش مهمی از صفحه اصلی خود و صفحه سیاسی را به گزارشی برای پاسخگویی به این موضوع اختصاص داد. بخشی از واکنش کیهان به یادداشتی است که در این باره در روزنامه اعتماد و با عنوان «اپوزیسیون نجیب» نگاشته شده بود.

نگرانی کیهان این است که می‌بیند مخالفت با خروج آمریکا از برجام و اعتراض به رفتارهای ترامپ می‌تواند بخش مهمی از جامعه ‌ایران را با خود همراه کند. از همین رو تلاش می‌کند تا به هر نحو ممکن این تفکیک را از بین ببرد.

این روزنامه می‌نویسد: میثمی که در نقد عملکرد ترامپ به برجام استناد می‌کند و از خروج آمریکا از این توافقنامه گلایه می‌کند هیچ علاقه‌ای به این ندارد که بگوید و بنویسد آمریکا از همان دوره اوباما اصلا حضوری در برجام نداشته است. کوتاه سخن اینکه ترامپ همان کاری را ادامه می‌دهد که اوباما آن را شروع کرده بود.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد:  “روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات در حالی به استناد نامه یک زندانی و نقد او به خروج ترامپ از برجام از «اپوزیسیون نجیب» سخن گفته‌اند که این فرد به دلیل فعالیت علیه امنیت ملی و ارزش‌های دینی از جمله حجاب اسلامی دستگیر شده و از سوی دیگر نیز با تمایز قائل شدن میان اوباما و ترامپ تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده دوره رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تطهیر کرده است! ...

از ظاهر نامه میثمی اگر بگذریم و به باطن این نامه نگاهی از سر دقت بیندازیم خواهیم دید که اپوزیسیون به اصطلاح نجیب خود را نوکر بی‌اختیار سران آمریکا می‌داند روزی اوباما کلیددار کاخ سفید است و روزی دیگر ترامپ، میثمی که در نقد عملکرد ترامپ به برجام استناد می‌کند و از خروج آمریکا از این توافقنامه گلایه می‌کند هیچ علاقه‌ای به این ندارد که بگوید و بنویسد آمریکا از همان دوره اوباما اصلا حضوری در برجام نداشته و تنها ایران به تعهدات خود در چارچوب آن عمل کرده، هر روز نیز تحریم‌ها در دوره اوباما افزوده شده و افزایش تحریم‌ها در دولت ترامپ نیز تداوم یافته است.

کوتاه سخن اینکه ترامپ همان کاری را ادامه می‌دهد که اوباما آن را شروع کرده بود و از یادها نرفته است که با شروع فتنه ۸۸ و نامه برخی از مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه به سران وقت آمریکا و درخواست آنان برای تحریم هر چه بیشتر ایران تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده از سوی دولت وقت آمریکا اعمال گردید.”

از جمله‌های آخر کیهان که بی‌مبنا و کذب است بگذریم، به مخالفت میثمی با حجاب اجباری استناد کرده و معتقد است «عناد به فرهنگ اسلامی با نجابت سازگاری نیست.»

این روزنامه در بخش پایانی نگرانی اصلی‌اش را نشان می‌دهد: «نامه‌ای که مدعیان اصلاحات به آن استناد می‌کنند چیزی جز عوامفریبی و رد گم کردن نیست و کف و سوت مدعیان اصلاحات برای آن نیز در همین راستاست. کسی در جهت اهداف دشمن علیه باورهای دینی ملت خود فعالیت دنباله‌دار کرده و حامی فتنه ۸۸ است، چگونه می‌‌تواند مدعی برائت از آمریکا باشد؟!»

نکته اینجاست که اساسا تئوری‌های کیهانیون در مواجهه با جریان‌ اصلاحات بر این پایه استوار است که مخالفانشان را به آمریکا، اسرائیل و غرب متصل کنند. از همین رو نامه این زندانی سیاسی تا این اندازه هم ترامپیست‌های خارج از ایران را عصبانی کرده و هم در داخل کیهانیون را به هراس انداخته که بخواهند به آن پاسخ بدهند.