ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.01.2019, 10:37

کودتای نظامی در گابن شکست خورد


برخی منابع دولتی در گابن اعلام کردند که کودتا در این کشور شکست خورده است. این منابع گفتند که افسرانی که در کودتای نافرجام دست داشتند نیز دستگیر شدند. این منابع تأکید کردند که اوضاع در این کشور تحت کنترل است.

پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند که نظامیان در گابن امروز دوشنبه پیامی را در رادیو خواندند و اعلام کردند در غیبت «علی بونگو» رئیس جمهور این کشور که در بیمارستانی در مراکش بستری است، «شورای ملی احیا» تشکیل شده است.

این پیام حدود ساعت ۶:۳۰ صبح در رادیو ملی این کشور  و پس از اشغال دفتر رادیو ملی این کشور در «لیبرویل» پایتخت گابن توسط کودتاچیان خوانده شد.

این پیام توسط یک نظامی قرائت شد که خود را به عنوان معاون فرمانده گارد جمهوری خواه و فرمانده جنبش خودخوانده «میهن پرستی نیروهای دفاعی و امنیتی گابن» نامید. وی گفت: «جنبش از تمامی جوانان نیروهای دفاعی و امنیتی و تمامی جوانان گابنی می خواهد به ما بپیوندند.»

وی با غیرقانونی و نامشروع خواندن نهادهای کشور اعلام کرد: «ما نمی توانیم میهن را رها کنیم. روزی که در انتظارش بودیم رسیده و ارتش تصمیم گرفته است در کنار مردم، گابن را از آشفتگی نجات دهد.»

وی افزود: «اگر در حال خوردن و نوشیدن هستید، دست نگه دارید. اگر خواب هستید بیدار شوید و همسایگان خود را هم بیدار کنید. به عنوان یک انسان به پا خیزید و کنترل خیابان را به دست بگیرید.» وی اشغال ساختمان های دولتی و فرودگاه ها را در سراسر کشور خواستار شد.

این اقدام نظامیان گابن در اعتراض به سخنرانی سال نوی علی بونگو رئیس جمهور این کشور صورت گرفت که به علت سکته مغزی در مراکش به سر می برد.

همزمان، صدای تیراندازی اطراف ساختمان رادیو تلویزیون دولتی گابن (RTG) در بلوار «تریموفال» در مرکز شهر شنیده شد. خودروهای زرهی نیروهای امنیتی گابن دسترسی به این بلوار را مسدود کرده اند.

«کلی اوندو اوبیانگ» فرمانده جنبش خودخوانده «میهن پرستی نیروهای دفاعی و امنیتی گابن» اعلام کرد سخنرانی بونگو تردیدها را در مورد توانایی وی برای انجام مسئولیت هایش تقویت کرده است.

نظامیان در گابن مردم را به قیام و اشغال ساختمان های دولتی دعوت کردند.

هنوز درباره اینکه آیا همه ارتش گابن حامی این کودتای نظامی است و آیا کودتاچیان بر اوضاع در این کشور آفریقایی مسلط شده‌ اند یا خیر، اطلاعی در دست نیست.

برخی منابع نیز گزارش دادند که ارتش گابن حالت منع آمد و شد در پایتخت برقرار کرد و اینترنت را نیز قطع کرد.

علی بونگو ۲۴ اکتبر در کنفرانس اقتصادی عربستان سعودی سکته کرد و از آن زمان در بیمارستان بستری است.

وی مدتی در بیمارستان «ملک فیصل» در ریاض بستری بود و اکنون در  بیمارستانی در مراکش بستری است. طبق تصمیم دادگاه قانون  اساسی، معاون رئیس جمهور هم اکنون مسئولیت های وی را برعهد دارد.

علی بونگو از زمان مرگ پدرش «عمر بونگو» در سال ۲۰۰۹ قدرت را در اختیار دارد. وی سال ۲۰۱۶ در انتخاباتی پر تنش بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.