ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.01.2019, 10:11

انتقاد حسن روحانی از قاچاق مواد غذایی


حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی این کشور گفت: فکر کنید که مواد غذایی چگونه تامین شود و می‌‌‌دانم بخش بزرگی از مواد غذایی مردم قاچاق می‌‌شود. امروز ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌‌دهیم، می‌‌‌گیرند کالا وارد می‌‌‌کنند و بعد می‌‌‌فرستند آن طرف مرز و دو برابر قیمت می‌‌فروشند. این درست نیست باید جلویش گرفته شود.

وی افزود: مواد غذایی سفره خودمان را باید از مزرعه ایران تهیه کنیم. بخش بزرگی از آرامش و امنیت بشر در سایه تامین مواد ضروری غذایی خودش است.

روحانی ادامه داد: بحث این است که چقدر دام از کشور خارج و قاچاق می‌‌شود. الگوی مصرفی گوشت مردم باید را طراحی کنیم. زمانی گوشت قرمز خیلی مصرف می‌‌شد، گوشت مرغ آمد و جایگزین شد. الان زمانی است که آبزیان بیایند، آن هم به قیمتی که مناسب برای مردم باشد و یک مقدار بار گوشت مردم را بر دوش دریا بیاندزیم.

وی تصریح کرد: از زمان کودکی ما یک سال پیاز و سیب زمینی زیاد می‌‌شد و قیمت کاهش پیدا می کرد اما سال بعد تولید کاهش و قیمت گران می‌‌شد. این را باید برنامه‌‌ریزی و هدایت کنیم. ما باید کشاورز را مطمئن کنیم؛ البته برای بیمه طرح بلندمدتی را باید طی کنیم و و زمان‌‌بر است.

رئیس جمهور ایران در ادامه گفت: باید با بیمه کشاورزی را تضمین کنیم چراکه یک سال سرما می‌‌آید، آفت می‌‌زند و مشکلات پیش می‌‌آید. ما باید بتوانیم بیمه کشاورز را تامین کنیم نباید طوری باشد که بار روی دوش کشاورز ما باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه در محصولات دیگر هم باید گام بلندتری برداشته شود، ابراز داشت: در شکر می‌‌گویند به‌‌زودی نزدیک به خودکفایی هستیم. در سال ۹۲ تولید ما ۱٫۱ میلیون بود ولی الان ۲٫۱ میلیون است. یعنی یک میلیون تن اضافه شده و این کار بزرگی در حوزه چغندرقند است. البته حلقه‌‌‌‌ای هم وجود دارد که باید جبران کنیم و در شکر هم خودکفا باشیم. تا با این روند در آینده نزدیک خودکفا شویم. محصولات دیگر را هم باید به سمت خودکفایی برسیم. در حبوبات می‌‌‌توانیم به خودکفایی برسیم. در سیب زمینی که صادر هم می‌‌‌کنیم. در دانه‌‌های روغنی تولید ما شش برابر شده و ارزشمند است.