ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 05.01.2019, 10:22

ما رفتیم، دیگر «خودت بمال»


گزارش «وطن امروز» از آنچه در یک هفته گذشته درباره استعفای قاضی‌زاده هاشمی از وزارت بهداشت و حاشیه‌‌های آن گذشت

شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷
وطن امروز
هفته گذشته با حرف و حدیث‌ها و شایعات گوناگون درباره استعفای «حسن قاضی‌زاده‌هاشمی» وزیر بهداشت آغاز شد و با تایید استعفای وی توسط رئیس‌جمهور پایان یافت؛ ماجرایی که در روزهای گذشته به خبر اول بسیاری از رسانه‌ها تبدیل و درباره آن اظهارنظر‌‌های گوناگون و متفاوتی نقل محافل شد.
این در حالی است که در وهله اول دلیل استعفای وزیر بهداشت گلایه از بحث بودجه اختصاص یافته به وزارت بهداشت عنوان شد اما پس از اظهارات «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه که با ادبیاتی  تند و عجیب از وزیر بهداشت انتقاد کرد و  گفت: «بنده هم می‌توانم در جمع بازنشستگان شرکت کنم و بگویم پول به شما داده نشده و با دستمالی اشکم را هم پاک کنم؛ اینکه مشکل بازنشستگان را حل نمی‌کند. چطور مشکل بازنشستگان ۲ تا دستگاه دیگر حل شد اما این بازنشستگان حل نشد؟» موضوع این استعفا وارد فاز تازه‌ای شد. انتقادی تند و بی‌سابقه که به باور برخی کارشناسان و افراد صاحبنظر، نشان می‌دهد در بدنه دولت اختلاف‌نظرهایی جدی درباره برخی موضوعات وجود دارد که اینگونه به اظهار نظرهای عمومی هم رسیده است!
با این وجود هنوز به صورت دقیق مشخص نیست «حسن قاضی‌زاده‌هاشمی» که تا پیش از این چند بار دیگر هم از پست وزارت استعفا کرده بود که هر بار با قبول شرایط از سوی دولت، این استعفا منتفی شده بود، در اعتراض به کدام بخش بودجه استعفا کرده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در کنار بحث بودجه سلامت، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ماجرا به بحث پرداخت پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت مرتبط می‌شود. این گمانه پس از انتشار ویدئویی از قاضی‌زاده‌هاشمی مطرح شد. در این ویدئو وزیر بهداشت گفته بود: «مشکلی که بود و تصمیم من را جدی کرد برای ادامه‌ ندادن همکاری، پاداش بازنشستگان بود. چقدر ما دویدیم دنبالش».
وی افزود: «نمی‌شود در یک خانواده‌ای که یکی عضو آموزش‌و‌پرورش است و یکی عضو وزارت بهداشت، آن یکی پاداش بازنشستگی‌اش را تا امسال بگیرد اما  این یکی از سال ۹۴ نگیرد! شما که مال وزارت علوم را دادید، چرا مال ما را ندادید؟»
باز شدن پای نوبخت‌ها به ماجرا
جالب اینجاست که به موازات این اظهارنظرها، پای برادران نوبخت هم به ماجرا باز شد، اول «علی نوبخت» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که با تاکید بر اینکه طرح استیضاح وزیر بهداشت در دستور کار مجلس قرار دارد، اقدام قاضی‌زاده‌هاشمی را «فرار به جلو» خواند و بشدت از وزیر بهداشت انتقاد کرد و پس از آن «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جمع خبرنگاران با ادبیاتی تند از وزیر بهداشت انتقاد کرد. نوبخت همچنین با اشاره به جدال‌های گذشته وزارت بهداشت با وزارت رفاه علی ربیعی اظهار داشت: «یک مدتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دکتر ربیعی زحمتکش مورد خطاب بود. اصلا سازمان بیمه سلامت هم کنده شد و به وزارت بهداشت برده شد. اگر می‌خواهید سازمان برنامه و بودجه را هم بکنیم و ببریم آنجا بگذاریم! می‌خواهید ما هم مستعفی شویم؟ اینها که مشکل کشور را حل نمی‌کند».
تلاش‌ها ادامه دارد
در همین باره محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم گفته بود حسن روحانی به دنبال حفظ قاضی‌زاده‌هاشمی است اما خیلی زود مشخص شد اختلاف‌ها براحتی قابل حل‌وفصل نیست.
سرانجام، پذیرش استعفا
سرانجام پس از تمام حرف و حدیث‌ها و اظهارنظر‌‌های گوناگون با پذیرفته شدن استعفای حسن قاضی‌زاده‌هاشمی از سوی رئیس‌جمهور «سعید نمکی» به عنوان سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شد. بر اساس حکم ریاست‌جمهوری، سعید نمکی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از سوی رئیس‌جمهور به عنوان سرپرست وزارت بهداشت معرفی شده است. نمکی دارای دکترای ایمونولوژی پزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
استعفای رئیس مرکز اطلاع‌رسانی
همچنین پس از رفتن قاضی‌زاده‌هاشمی، مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت نیز استعفا کرد. عباس زارع‌نژاد ضمن تایید این خبر، گفت: بنده استعفای خودم را دوشنبه گذشته تقدیم وزیر کردم و چهارشنبه‌شب، وزیر با استعفای بنده موافقت کرد.