ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.01.2019, 22:17

بازجویی از همسر امیرسالار داودی و یک وکیل برای نوشته‌هایش در تلگرام


وحید مشکانی فراهانی وکیل امیرسالار داودی که از ۱۷ آذر ماه از او در بند ۲۴۱ زندان اوین اطلاعی در دست نبود به کمپین حقوق بشر در ایران گفت او روز سه‌شنبه ۱۱ دی ماه طی یک تماس تلفنی چند دقیقه‌ای با همسر و مادرش صحبت کرده و «ظاهرا» حالش خوب بوده است. تماس او پس از اتمام بازپرسی همسرش خانم طناز داودی انجام گرفته است.

به گفته این وکیل، طنار داودی، همسر امیرسالار داودی و یک وکیل دادگستری دیگر که نمی‌خواهد نامش عنوان شود نیز در ارتباط با کانال تلگرامی «بدون روتوش» که مسوول آن آقای امیرسالارداودی است به شعبه دوم بازپرسی دادسرای زندان اوین احضار شده‌اند.

امیرسالار داودی پیش از بازداشت در یک کانال تلگرامی به نام «بدون روتوش» نظراتش را در مورد مسایل صنفی و سیاسی عنوان می‌کرد. پس از بازداشت او این کانال تلگرامی مسدود نشده است.

به گفته وکیل امیرسالار داودی، پس از بازداشت امیرسالار داودی، همسرش نیز که یک وکیل است به همراه وکیل دیگر برای این کانال تلگرامی دو بار برای بازجویی به بازپرسی شعبه دوم دادسرای زندان اوین احضار شده‌اند. اما به گفته وحید مشکانی فراهانی آنها در دومین احضاریه تبرئه و پرونده‌شان مختومه شده است. 

وحید مشکانی فراهانی دراین باره گفت: «یک ماه پیش احضاریه‌ای از شعبه دوم بازپرسی برای همسر آقای داودی که ایشان نیز وکیل هستند و یک وکیل دیگر ارسال شد. روز ۱۱ دی ماه دومین جلسه بازپرسی بود و چند ساعتی مورد بازپرسی قرار گرفتند. الان موضوع منتفی شده چون بازپرس متقاعد شده که آنها هیچ نقشی در این کانال تلگرامی نداشته‌اند و فقط نام‌شان به صورت صوری در کانال ذکر شده بود.»

امیرسالار داودی در تاریخ ۲۹ آبان ۹۷ در محل کارش بازداشت شد و تاکنون بازداشت موقت او برای چندین بار تمدید شده است. وحید مشکانی فراهانی وکیل او در گفت‌وگوی قبلیش با کمپین در تاریخ ششم دی ماه گفت از آقای داودی از تاریخ ۱۷ آذر ماه اطلاعی در دست نیست و هیچ تماس تلفنی با خانواده‌اش نداشته است.

این وکیل با اظهار اینکه علیرغم درخواست ملاقات تاکنون هیچ دیداری با وکیلش نداشته است به کمپین گفت: «من تاکنون موفق به ملاقات یا تماس تلفنی با موکلم نشدم. یک ماه پیش درخواست ملاقات دادم که مسکوت ماند اما به خانواده‌اش که چند بار درخواست ملاقات داده‌اند گفته شده خود آقای داودی تمایلی به دیدار ندارد که البته فکر نمی‌کنم درست باشد.»

به گفته وکیل امیرسالار داودی، بازداشت او مربوط به دو پرونده‌ای است که علیه او در سال ۹۶ در دادسرای شهید مقدس گشوده شد. وحید مشکانی درباره اتهامات او به کمپین گفت: «ما دسترسی به محتوای پرونده نداریم اما تا آنجا که متوجه شدیم آقای داودی مواجه با اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام است.»

آقای داودی تاکنون وکیل پرونده بسیاری از متهام سیاسی و عقیدتی از جمله زینب جلالیان زنداین کرد محکوم به حبس ابد است و سال‌ها تلاش کرد تا به خانم جلالیان مرخصی درمان برای بیماری چشمش داده شود که بی‌نتیجه ماند.

از بهار تا پاییز ۹۷ هشت وکیل به نام‌های نسرین ستوده، آرش کیخسروی، قاسم شعله سعدی، محمد نجفی، پیام درفشان، فرخ فروزان، هدی عمید و امیرسالار داودی بازداشت شدند که از بین آنها سه نفر، پیام درفشان، فرخ فروزان و هدی عمید تاکنون با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

همچنین دو وکیل دیگر به نام‌های مصطفی ترک همدانی و حسین احمدی‌نیاز دارای پرونده‌های باز قضایی در شعباتی از دادگاه انقلاب هستند.