ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.01.2019, 22:30

یک سناتور سابق دموکرات نامزد وزارت دفاع ترامپ است


ایرنا – روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه نوشت که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در حال بررسی انتصاب «جیم وب» سناتور سابق دموکرات به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور است.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، وب یکی از منتقدان جنگ عراق است و ترامپ وی را برای اجرای وعده های انتخاباتی اش مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه و افغانستان در نظر گرفته است.

«جمیز متیس» وزیر دفاع سابق آمریکا در اعتراض به تصمیم ترامپ به خروج از سوریه و افغانستان استعفا داد. در حال حاضر، «پاتریک شاناهان» معاون متیس به عنوان سرپرست وزارت دفاع فعالیت می کند. شاناهان از مدیران سابق شرکت بوئینگ است.

یک مقام آگاه گفت که نمایندگان «مایک پنس» معاون ریاست جمهوری آمریکا و «مایک مولونی» سرپرست ستاد کارکنان کاخ سفید با «وب» ارتباط برقرار کرده اند. یک مقام ارشد وزارت دفاع نیز اظهار داشت که نام وب در کاخ سفید مطرح شده است.

وب تنها یک دوره و به عنوان سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیا در سنا حضور داشت. وی نامزد حزب دموکرات در انتخابات داخلی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود.

وب با مواضع ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه و تقابل تهاجمی تر با چین، همنظر است. وی در یکی از مناظره های درون حزبی نامزدهای دموکرات در سال ۲۰۱۵ از اقدامات پکن در دریای جنوبی و حملات سایبری چین به آمریکایی ها انتقاد کرده بود.

این سناتور سابق همچین با تلاش های باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در خصوص توافق هسته ای با ایران مخالفت کرده بود.

وب ۷۲ سال سن دارد و سال ۱۹۶۸ از آکادمی نیروی دریایی فارغ التحصیل شد. وی در جنگ ویتنام نیز حضور داشت. این سناتور سابق سال ۱۹۷۹ در مقاله ای در مجله «واشنگتن» نوشت که «زنان نمی توانند بجنگند.» او نوشته بود که خدمت زنان در ارتش به دفاع ملی آمریکا لطمه می زند.
«رونالد ریگان» رئیس جمهوری اسبق آمریکا، وب را ابتدا به عنوان دستیار وزیر دفاع و سپس در سال ۱۹۸۷ به عنوان «وزیر نیروی دریایی» منصوب کرد. «وزارت یا دپارتمان نیروی دریایی» بخشی از وزارت دفاع آمریکاست.

علاوه بر وب، نام افراد دیگری نیز برای جانشینی متیس مطرح شده است. «تیم تلنت» سناتور سابق حزب جمهوریخواه از ایالت میسوری، «تام کاتن» سناتور ایالت آرکانزاس و «لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی نامزدهای دیگری هستند که احتمال می رود صلاحیت آنها برای ریاست بر پنتاگون بررسی می شود. کاتن و گراهام هر دو عضو حزب جمهوریخواه هستند.