ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.01.2019, 22:25

با ۲۵ فراکسیون‌ رنگارنگ مجلس دهم آشنا شوید


ایرناپلاس- هرچند مجلس دهم در ایجاد فراکسیون‌های متنوع، نوآورانه عمل کرده است، اما از میان ۲۵ فراکسیونی که بر روی کاغذ ثبت شده‌اند، تنها ۱۰ فراکسیون غیرسیاسی طی سال جاری جلسات و فعالیت مستمر داشته‌اند.

مجلس دهم یکی از پر تشکل‌ترین مجالس شورای اسلامی است. شاید تصور عمومی این باشد که سه فراکسیون ولایی، امید و مستقلین که منتسب به جریان‌های سیاسی در کشور هستند، تنها تشکل‌های غیررسمی مجلس‌اند. در حالی که حداقل ۲۵ فراکسیون با عناوین مختلف و بر اساس منافع گروهی و حرفه‌ای تشکیل شده و در حال فعالیت هستند. فراکسیون‌های زیتون و دانه‌های روغنی، احزاب و تشکل‌های مدنی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقتصاد دیجیتال، فضای مجازی، پاسخگو، حمایت از کودک و نوجوان، حقوق شهروندی، احیای دریاچه ارومیه و تالاب‌ها، حقوق بشر، اشتغال و تولید، زنان، دیپلماسی، روحانیت، فرش و صنایع دستی، رسانه، اهل سنت، ورزش، دفاع مقدس و فرزندان شاهد، کارگری، صنایع غذایی، خانواده، ایثارگران، مستقلین ولایی، ولایی و امید از این جمله‌اند.

سیاسی‌ها اثرگذارترین‌های مجلس

سه فراکسیون سیاسی مجلس از ابتدای سال جاری تاکنون جلسات متعددی برگزار کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به انتخابات هیأت رئیسه، استیضاح وزرا و بررسی لوایح پولشویی، مبارزه با تأمین مالی تروریسم بوده است. از این جهت می‌توان گفت این فراکسیون‌ها، بیشترین اثرگذاری در رویدادهای مجلس را دارند.

از بین فراکسیون‌های دیگر، فراکسیون اشتغال، حقوق شهروندی، زنان، ورزش، دیپلماسی، روحانیت، کارگری، ایثارگران، خانواده، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و فضای مجازی بیشترین فعالیت را در حوزه‌های مرتبط انجام داده‌اند. البته برخی از فراکسیون‌ها چون اقتصاد دیجیتال، فضای مجازی، احزاب و تشکل‌های مدنی، پاسخگو و زیتون و دانه‌های روغنی نوپا هستند و عمر فعالیت‌شان به ۶ ماه نرسیده است، هرچند برخی در این مدت کوتاه توانسته‌اند مؤثر عمل کنند و تدوین برخی از طرح‌ها و لابی‌گری‌ها را کلید بزنند.

خاموش‌های خانه ملت

البته فراکسیون‌های خاموش و تشریفاتی مجلس را نیز نباید از قلم انداخت. فراکسیون حمایت از حقوق کودکان یکی از آن‌هاست که نه‌تنها در سال جاری، بلکه تاکنون جلسه‌ای نداشته است، تا جایی که اصلا احتمال انحلال آن بروز می‌کند. این در حالی است که برای تشکیل آن، تلاش‌های بسیاری شده بود. فراکسیون دفاع مقدس و فرزندان شاهد، صنایع غذایی و احیای دریاچه ارومیه را نیز می‌توان از نامنظم و نامنسجم‌ترین فراکسیون‌های مجلس دانست. چرا که اخباری از جلسات و اقدامات آن‌ها منتشر نشده است و این خود، گواهی است از نامنظم بودن آن‌ها.