ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 03.01.2019, 22:01

سازمان ملل خواستار تحقیق شفاف در پرونده قتل «جمال خاشقچی» شد


«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد پنجشنبه شب در واکنش به اعلام برگزاری نخستین جلسه محاکمه متهمان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی از سوی مقام های قضایی ریاض، خواستار تحقیق شفاف و جامع درباره این پرونده شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، فرحان حق افزود: ما همچنان خواستار اجرای تحقیقات شفاف و جامع در خصوص قتل خاشقچی هستیم.

معاون سخنگوی آنتونیو گوترش گفت: تحولات اخیر را زیر نظر داریم و مواضع ما در این موضوع تغییر نکرده است.

روز پنجشنبه خبرگزاری رسمی عربستان (واس) از برگزاری نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۱ متهم به قتل جمال خاشقجی با حضور وکلای آن ها در ریاض خبر داده بود.

سعود المعجب دادستان کل عربستان گفت: دادستانی عربستان خواستار مجازات متهمان و اعدام پنج نفر از عاملان این پرونده است.

این مقام سعودی همچنین مدعی شد: طی دو نامه از ترکیه خواسته ایم شواهد و مدراک خود در این پرونده را ارائه دهد، اما تاکنون پاسخی از سوی آنکارا دریافت نکرده‌ایم.

در حالی عربستان از محاکمه عاملان پرونده قتل خاشقچی خبر می دهد که همه شواهد و قرائن دال بر آن است که متهم ردیف اول در این پرونده کسی جز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیست و بر همگان آشکار است که این اقدامات نمایشی تنها تلاشی برای تطهیر چهره مخدوش عربستان در مسائل حقوق بشری است.

خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

وی در سلسه مقالات خود در روزنامه «واشنگتن پست» از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.

خاشقچی در دوم اکتبر(۱۰ مهر) پس از مراجعه به کنسولگری کشور خود در ترکیه ناپدید شد. بررسی های پلیس ترکیه خبر از قتل و تکه تکه شدن جسد وی می داد.

حکومت آل سعود پس از ۱۸ روز انکار در پی فشارهای بین المللی به قتل خاشقچی اعتراف کرد.