ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.01.2019, 18:36

تنها ۳۶ درصد سطح دریاچه ارومیه آب دارد


مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفته، در حال حاضر از ۵۷۰۰ کیلومتر مربع عرصه آبی دریاچه ارومیه، ۲۰۷۰ کیلومتر مربع آن آب دارد.

به گزارش ایسنا، پرویز آراسته در نشست با خبرنگاران از تثبیت بیولوژیک ۲۵۰۰ هکتار از اراضی و کانون های تولید ریزگرد اطراف دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: در بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی اطراف دریاچه ارومیه با ایجاد پوشش های گیاهی و کاشت درختچه‌ها تثبیت بیولوژیک صورت گرفته است اما با این حال نیازمند اجرای طرح های تثبیتی در ۱۵ هزار هکتار از اراضی نیز هستیم.

وی از اختصاص بودجه  ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۸ خبر داد و افزود: امیدواریم با تحقق اعتبار تخصیص یافته شاهد تسریع روند احیای دریاچه در سال آتی باشیم.

آراسته با تاکید بر رعایت اصول زیست محیطی در طرح های توسعه استانی خاطرنشان کرد: اگر کارشناسی های زیست محیطی در طرح ها توسعه استان صورت نگیرد در دراز مدت مشکلات متعددی را برای محیط زیست استان به بار خواهد آمد که دریاچه ارومیه و پل میانگذر دریاچه نمونه هایی از آن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه از افزایش ۲۶ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: تراز دریاچه در حال حاضر ۱۲۷۰.۵۶ متر است وحجم آب موجود در دریاچه نیز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است.

آراسته با اشاره به انجام ۳۳۵۰ مورد پایش های زیست محیطی و آلایندگی از واحدهای صنعتی استان خاطرنشان کرد: این پایش ها توسط ۱۶ آزمایشگاه فعال و معتمد طرف قرارداد با اداره کل حفاظت محیط زیست استان صورت گرفته است.

وی از لایروبی ۵۴ کیلومتر از انهار کشاورزی که آب های آن به تالاب های شهرستان‌های نقده و مهاباد انتقال می‌یافت خبر داد و افزود: در محدوده تالاب های کانی برازان دو لاگن دو هکتاری نیز احداث شده‌اند که به واسطه ان ها خودپالایی آب ورودی به تالاب توسط پوشش گیاهی لاگنی صورت می‌گیرد و با تصفیه آب ورودی تالاب‌ها از رشد جلبک ها و تهدید سلامت تالاب های منطقه جلوگیری می‌شود.

وی افزود: ۱۲ کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کانی برازان نیز در ۹ ماهه سال جاری برگزار شده است که امیدواریم در احیا و تثبیت آن موثر واقع شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در طی سال جاری بیش از ۳۷۰۰ مورد بازدید از واحدهای صنعتی توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست استان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۰۷ مورد منجر به صدور اخطاریه  زیست محیطی به واحدهای صنعتی متخلف شده است. در ۹ ماهه سال جاری ۱۵۰۵ مورد موافقت با احداث واحدهای صنعتی، زیربنایی، خدماتی و کشاورزی صورت گرفته است و ۳۴۴ مورد نیز با مخالفت سازمان مواجه بوده است.

آراسته در خصوص کشفیات حوزه شکار و صید غیرمجاز نیز اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۳۰۰ مورد صید غیر مجاز آبزیان، ۵۰ مورد شروع به شکار، ۸ قبضه اسلحه غیرمجاز و ۸۰ قبضه اسلحه مجاز که اقدام به شکار غیرقانونی کرده بودند کشف و ضبط و به مراجع معرفی شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به نصب دوربین‌های کنترلی در جزایر اشک و کبودان افزود: درحال حاضر پایش و نظارت تصویری این جزایر از طریق مرکز کنترل اداره کل و پاسگاه رشکان امکان پذیر است که یک قلاده پلنگ کشف شده در این جزایر نیز از طریق دوربین‌ها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه  ۴ دستگاه دیتا لایگر در ایستگاه‌های هیدرومتری ۴ رودخانه زرینه، گدار، مهاباد و باراندوزچای نصب شده است که از این طریق میزان دقیق آب ورودی به دریاچه از این رودخانه‌ها اندازه‌گیری می‌شود.