ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.12.2018, 11:43

سی‌ان‌ان: آمریکا در تدارک اعزام ناو به دریای سیاه است


خبرگزاری آناتولی

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا با استناد بر اظهارات ۳ مسئول از پنتاگون اعلام کرد که واشنگتن در تدارک اعزام ناو جنگی به دریای سیاه است.

بر این اساس، این اقدام در پاسخ به بحران بین روسیه و اوکراین در دریای آزوف لحاظ خواهد شد.

مطابق این خبر وزارت امور خارجه آمریکا نیز در چارچوب قرارداد مونترو در مورد تنگه‌ها باید برای عبور از تنگه‌های ترکیه و ورود به دریای سیاه باید از آنکارا اجازه بگیرد.

از سوی دیگر اریک پاهون، از سخنگویان پنتاگون به خبرنگار آناتولی گفت: نمی‌توانیم در مورد موقعیت استقرار ناوهای آمریکایی اطلاعی بدهیم. آمریکا به مفاد قرارداد مونترو پایبند است. اعلام محتوای روابط ویژه دیپلماتیک غیر ممکن است.

در این راستا، یک مسئول دیگر آمریکایی نیز اظهار داشت: ناوگان آمریکا هر از گاهی این اجازه‌ها را از ترکیه می‌خواهد. واشنگتن در طول سال چندین بار اجازه عبور می‌خواهد اما تنها چند مورد از آن‌ها را استفاده می‌کند.

گفتنی است دریای سیاه در حوزه وظایف فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا (EUCOM) و ناوگان ششم این کشور است. بر اساس قرارداد تنگه‌های مونترو کشورهایی که در حوزه دریای سیاه قرار ندارند برای عبور از تنگه‌های چاناک کاله و استانبول باید از ۱۵ روز قبل از ترکیه درخواست اجازه عبور کنند.