ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 06.12.2018, 11:34

طرح سنای آمریکا بن‌سلمان را «همدست» در قتل خاشقجی معرفی کرد


گروهی از سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات آمریکا به طور واضح در برابر کاخ سفید مقاومت کرده و طرحی را ارئه دادند که ولیعهد عربستان را مسؤول قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این طرح توسط سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله لیندسی گراهام، مارکو روبیو و تاد یانگ و همچنین ستانورهای دموکرات از جمله دایان فین‌اشتاین، اد مارکی و کریستوفر کُنز ارائه شده است.

در این طرح آمده است، سنای آمریکا معتقد است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جریان این قتل قرار داشته و بر اساس اسناد و مدارک و تحلیل‌های به دست آمده اطمینان بسیاری وجود دارد که بن سلمان در این قتل “همدست” بوده است.

جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی که برای روزنامه واشنگتن پست نیز مقاله نویسی می‌کرد پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول در اوایل اکتبر سال جاری میلادی به قتل رسید.

عربستان پس از آنکه در ابتدا تاکید می‌کرد، خاشقجی زنده ساختمان کنسولگری را ترک کرده، بعد از هفته‌ها اذعان کرد که وی در داخل این ساختمان به قتل رسید.

گراهام در بیانیه‌ای گفت: من معتقدم  برای منافع امنیت ملی آمریکا بسیار مهم است تا طرحی قطعی و نهایی را درباره قتل وحشیانه جمال خاشقجی که سه فرزندش شهروند آمریکا هستند، صادر کنیم.

این طرح غیرالزام آور همچنین به دنبال آن است که بن سلمان را به خاطر مشارکت در بحران بشردوستانه در یمن، محاصره قطر، زندانی کردن مخالفان سیاسی در ریاض و استفاده از زور برای ارعاب مخالفان محکوم کند.

اگر این مصوبه تایید شود سنا را جزو طرفی قرار می‌دهد که می‌گویند، ولیعهد عربستان مسؤول قتل جمال خاشقجی است. این مصوبه همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را برای تصمیم گیری در خصوص اینکه آیا این برنامه را وتو کند یا خیر تحت فشار قرار خواهد داد.

این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که جینا هاسپل رئیس سازمان سیا گروهی کوچکی از سناتورها را در خصوص قتل جمال خاشقجی مطلع ساخت.

این طرح همچین از دولت عربستان می‌خواهد تا با نمایندگان حوثی‌ها در یمن مذاکره و با یک راه حل سیاسی و پایان دادن به بحران بشردوستانه این کشور موافقت کند.