ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.12.2018, 23:39

رضا خندان به دلیل اقدامات مغایر با قانون در دادگاه شرکت نکرد


رضا خندان به دلیل اقدامات مغایر با قانون قوه‌قضاییه و نداشتن حق وکیل انتخابی در دادگاهش شرکت نکرد

محمد مقیمی وکیل انتخابی رضا خندان که از تاریخ ۱۳ شهریور ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت آقای خندان از شرکت در دادگاهش در تاریخ ۱۱ آذر ماه در اعتراض به اعمال رفتارهای غیرقانونی خودداری کرده است. دادگاه او برای رسیدگی به سه اتهام که مصادیقش روشن و واضح نیست قرار بود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شود.

محمد مقیمی درباره دلایل رضا خندان که منجر به عدم شرکت در دادگاهش شده است به کمپین گفت: «آقای خندان معتقد است که اتهاماتش سیاسی است بنابراین باید مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی و قانون جرم سیاسی اتهامات او در دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه و به صورت علنی برگزار شود و دادگاه انقلاب را صالح برای رسیدگی به اتهاماتش نمی‌داند. از سوی دیگر او معترض است که چرا وکیل انتخابی‌اش مورد پذیرش دادگاه قرار نگرفته و قادر به مطالعه پرونده و ملاقات با او در زندان پیش از زمان دادگاه نبوده است. به دلیل همه این موارد او از حضور در دادگاهش خودداری کرد.»

مقیمی در پاسخ به این سوال که آیا دادگاه غیابی برای رسیدگی به اتهامات رضا خندان تشکیل شده است به کمپین گفت: «اطلاعی دقیق ندارم چون متاسفانه اجازه ورود به دادگاه را نداشتم. قاضی صلواتی وکالت من را برای پرونده رضا خندان و دیگر موکلم فرهاد میثمی نپذیرفته و بلطبع من تاکنون پرونده انها را هم مطالعه نکردم. انها اکنون بدون وکیل هستند و هیچ اطلاع دیگری درباره دادگاه ندارم.»

به گفته این وکیل دادگستری، رضا خندان متهم به سه اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشویق و اشاعه فحشا» است. آقای خندان پس از بازداشت نسرین ستوده، همسرش درباره وضعیت او با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کرد و همچنین ماموران در روز بازداشت او و تفتیش خانه‌اش، پیکس‌های با نوشته «من با حجاب اجباری مخالفم» را پیدا کردند که به عنوان مدرک جرم ضبط شد.

محمد مقیمی پیش از این در گفت‌وگویی با کمپین گفته بود: «موکلم و من هیچ‌کدام این اتهامات را نپذیرفتیم. این اتهامات به شدت قابل انتقاد است و پایه و اساس قانونی ندارد.»

این وکیل دادگستری گفته بود: «چه اجماع و کدام تبانی؟ و یا چه تبلیع علیه نظامی. ایشان فقط در مورد وضعیت همسرش در زندان اطلاع رسانی کرده است و داشتن پیکسل مخالفت با حجاب اجباری در خانه نیز که اشاعه بدحجابی به حساب نمی‌آید. من به شدت نسبت به این اتهامات انتقاد دارم.»

رضا خندان روز ۱۳ شهریور ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزلش پس از تفتیش خانه‌اش و ضبط برخی از وسایل بازداشت و روانه زندان اوین شد. در همان روز  شعبه هفتم بازپرسی دادسرای زندان اوین، مبلغ هفتصد میلیون تومان وثیقه برای آزادی موقت او تعیین کرده با این حال آقای خندان از آنجا که معتقد بود هیچ جرمی مرتکب نشده این قرار وثیقه سنگین را نپذیرفت. او در حال حاضر در بند چهارم زندان اوین به سر می‌برد.

نسرین ستوده همسر او نیز در تاریخ ۲۴ مرداد ماه بازداشت و روانه زندان اوین شد. او اکنون در حال گذراندن حکم پنج سال حبسی است که به طور غیابی برایش صادر شده و همچنان پرونده دیگری نیز با اتهامات متعدد برای او در حال جریان است. رضا خندان و نسرین ستوده دارای دو فرزند به نام مهراوه ۱۸ ساله و نیما ۱۲ ساله هستند.