ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.12.2018, 0:03

اخبار نگران کننده از شکنجه دراویش زندانی


کلمه: اخبار دراویش زندانی از زندان‌های قرچک و فشافویه نگران کننده است. سایت مجذویان نور و همچنین بعضی از دراویش از ضرب و شتم دراویش زندانی و شکنجه‌ی آنان خبر داده اند.

ماه گذشته خبری از حمله‌ی گارد ویژه به زندانیان درویش منتشر شد، البته حمله فقط  شامل مردان زندانی در فشافویه نشد و شامل زنان زندانی در قرچک نیز شد.

بر اساس گزارش های منتشر شده در سایت مجذوبان نور، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر وضعیت نامناسب در زندان قرچک ورامین و به منظور تهدید و پیشگیری از بازنشر دوباره، مسئولین به همراه گارد ویژه، زنان دراویش را با باتوم و شوکر مورد ضرب و شتم قرار داده و در تضاد با اصل تفکیک جرائم در بندهای عمومی زندان، هر یک را به سلول‌های انفرادی در بندهای مختلف منتقل کرده‌اند.

پس از واکنش به این حمله که با ضرب و شتم و فیلمبرداری از آنان همراه بود دراویش مرد محبوس در زندان تهران بزرگ، اعتصاب غذا کردند. گفته می‌شود که در اثر این حمله نیز سر و کتف رضا انتصاری شکسته، دست و سر کسری نوری نیز به‌شدت صدمه دیده.

زمستان سال گذشته، به دنبال درگیری‌های پیش آمده در خیابان گلستان هفتم پاسداران تهران، بین نیروهای امنیتی و دروایش، تعداد زیادی از دراویش بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. البته فیلم‌های اولیه‌‎ای که از این حادثه منتشر شد، حاکی از بروز رفتارهای خشونت آمیز از سوی دراویش بود، اما اخبار منتشر شده‌ی بعدی، فیلم‎ها، عکس ها، وضعیت دراویش در زندان، همه و همه نشان از برخورد خشونت امیز، ضرب و شتم شدید و شکنجه‌ی آنان بود و در واقع فیلم های نخست برای به حاشیه راندن اتفاق اصلی بود که بر سر دراویش آمده بود.

فائزه ادیب پور یکی از دراویش، که خانواده‌اش نیز در جریان اتفاقات گلستان هفتم بازداشت شده اند در توییتر نوشته:

۱. دست محمد توی گلستان هفتم با قمه بشدت پاره شده بود، چشمش هم آسیب دیده بود منتقلشون که میکنن بازداشتگاه به خاطر اون ویدیویی که تو اتوبوس از انتقالشون خبر میده، صداش میزنن و همون جا با وجود خونریزی دستش و شکستگی دنده هاش درحالی که دست بسته بوده شروع میکنن به زدنش.

۲. محمد رو از بازداشگاه دو روز بعد منتقل میکنن بیمارستان برای جراحی دستش، در حالی که ۴۸ ساعت چیزی نخورده بود و خونریزی شدیدی داشت، به بیمارستانی منتقلش میکنن که اونروزها قرنطیه شده بود و کسی حق ورود خروج بهش رو نداشت، دکتر میخواست غذا به محمد بده، اجازه نمیدادند مامورها.

۳. که با اصرار دکتر مبنی بر ضعف جدید میتونه چیزی بخوره، همزمان که محمد تو اتاق عمل بوده درویش های تحت درمان رو به زیرزمین بردند و کتکشون زدند باز، محمد اگر در اتاق عمل نبود بازهم کتک میخورد، مشت و لگد و باتوم و شوکر و هر جور که میتوانستند.

۴. دوماهی که بعد سی بهمن از محمد خبری نبود و تحت بازجویی بود، بعدها تعریف کرد که یک روز اینقدر زدنم که تو عکسات جلو اوین هست، اونجا چه میکردی؟ بعد یکی دو ساعت یه بازجوی دیگه اومده گفته بابا این خودش زندان بوده اونجا نبوده. دیگه نزد برم گردوندن تو حیاط.

۵. حیاط بازداشتگاه با چند درویش دیگه مینشوندنشون، آب سرد باز میکردن روشون تو هوای زمستون (اسفند پارسال) شوکر میزدند. که حتی تشنج کردند دو نفر. بعد به سلول هایی منتقلشون کردند که خودش میگفت عجیب غریب بود، صدای نفسم نمیومد، دستشویی ایرانی داشت، انفرادی هایی خیلی خفه و تاریک.

۶. درویشی را سه سحر تا پای چوبه ی دار بردند، طناب دار را بر گردنش گذاشتند، و اعدامش نکردند. بعد یک هفته در سرما نگهش داشتند. انقدر یک درویش را زدند که و شوکر زدند که ایست قلبی میکند و مجبور میشوند احیایش کنند.

۷. عکس میذاشتن جلوشون که فلانی مرده، با دست خونی میرفتند جلوش که این خون فلان رفیقته، الان زدیمش، بعد شروع کردن محمد را زدن. دوماه تمام در بازداشتگاه اطلاعات سپاه که نفهمیدیم کجا بود، در شاپور، 240 اوین و دو الف شکنجه های روانی و جسمی شد./ شدند. ما بیخبر حتی نمیدانستیم کجا هستند.

به گزارش کلمه، در حال حاضر مقامات قضایی و امنیتی در مقابل  اخبار ضرب و شتم و شکنجه‌ی دراویش سکوت کرده و  هیچ کدام خود را در مقام پاسخگویی در این خصوص و رفع ظلم رفته بر آنان نمی بینند.