ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.12.2018, 16:28

شکایت فعال عربستانی از اسرائیل به اتهام مشارکت در قتل خاشقجی


خبرگزاری آناتولی

عمر عبدالعزیز، فعال حقوق بشر سعودی مقیم کانادا، از شرکت اسرائیلی NSO Group به دلیل طراحی «نرم افزار پیشرفته جاسوسی» که در قتل جمال خاشقجی نقش داشته است، شکایت کرد.

در دادخواست این شکایت که در دادگاهی در تل‌آویو طرح دعوی شده، آمده است: بر اساس مدارکی که به دست آسوشیتدپرس رسیده این شرکت در یک برنامه ترول سعودی با خاشقجی همکاری کرده که در نهایت منجر به خشم مقامات عربستان و قتل او شده است.

پیشتر نیز شهروندان قطری و مکزیکی از شرکت NSO Group شکایت کرده بودند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان (CNN)، پیام های ارسال شده از طرف جمال خاشقجی به عمر عبدالعزیز، فعال عربستانی در کانادا می تواند یکی از فاکتورهای دخیل در قتل وی باشد. خاشقجی در این پیام ها که از طریق واتس آپ فرستاده است، به شدت از دولت عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور انتقاد کرده است.

عبدالعزیز از اکتبر ۲۰۱۷ به این سو با خاشقجی در ارتباط بوده است و بیش از ۴۰۰ عکس، ویدئو و صدای ثبت شده وی با خاشقجی در واتس آپ موجود است.

وی تا آگوست ۲۰۱۸ از طریق واتس آپ با خاشقجی در تماس بوده است، اما پس از آنکه متوجه کنترل تلفن خود شده، ترجیح داده است تا راههای ارتباطی دیگری را جایگزین آن کند. به گزارش سی ان ان، خاشقجی در این پیامها از “بد اخلاقیهای” بن سلمان ابراز ناراحتی کرده است.

گفتنی است جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست دوم ماه اکتبر ۲۰۱۸ به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.

ریاض در تاریخ 20 اکتبر قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تأیید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از “درگیری” با چند نفر در داخل کنسولگری «فوت» کرده و ۱۸ شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل استانبول ترکیه روز چهارشنبه ۳۱ اکتبر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ای خفه و کشته شده است.