ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.12.2018, 12:15

افشای پیامهای رد و بدل شده میان خاشقجی با یک فعال عربستانی


خبرگزاری آناتولی

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان (CNN)، پیام‌های ارسال شده از طرف جمال خاشقجی به عمر عبدالعزیز، فعال عربستانی در کانادا می تواند یکی از فاکتورهای دخیل در قتل وی باشد. خاشقجی در این پیام ها که از طریق واتس آپ فرستاده است، به شدت از دولت عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور انتقاد کرده است.

عبدالعزیز از اکتبر ۲۰۱۷ به این سو با خاشقجی در ارتباط بوده است و بیش از ۴۰۰ عکس، ویدئو و صدای ثبت شده وی با خاشقجی در واتس آپ موجود است.

وی تا آگوست ۲۰۱۸ از طریق واتس‌آپ با خاشقجی در تماس بوده است، اما پس از آنکه متوجه کنترل تلفن خود شده، ترجیح داده است تا راههای ارتباطی دیگری را جایگزین آن کند.

به گزارش سی ان ان، خاشقجی در این پیامها از «بد اخلاقیهای» بن سلمان ابراز ناراحتی کرده است.

در یکی از این پیام های واتس آپ، خاشقجی در اعتراض به دستگیری تعدادی از فعالان عربستانی گفته است: این هیولا (بن سلمان) مانند “پک-من” هر قدر که بیشتر قربانی هایش را می خورد، حریص تر می شود. اگر این ظلم، حامیان وی را نیز در برگیرد، تعجب نخواهم کرد.

عبدالعزیز در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرده است که جمال، بن سلمان را یک «مساله» می‌دانست و اعتقاد داشت که باید جلوی این «بچه» را گرفت.

وی با اشاره به اینکه از ماه آگوست به کنترل و شنود تلفنش مشکوک شده و دو ماه بعد نیز خاشقجی کشته شده است، اظهار داشت: هک شدن تلفن من نقش مهمی در اتفاقاتی داشت که بر سر جمال آمد. بسیار متاسفم. این حس گناه مرا می‌کشد.

به گفته عبدالعزیز، برخی از نمایندگان سعودی در ماه مه با او در مونترال دیدار کرده و به وی گفته‌اند که محمد بن سلمان پست‌های توئیتری او را زیر نظر دارد.

یکی از افراد هیئت سعودی به عبدالعزیز گفته بود: یک دستور و پیامی از بن سلمان برای تو آورده‌ایم. یکی دیگر نیز گفته بود اگر سعود القحطانی اسم تو را بشنود، فورا می‌شناسد و می‌توانی مستقیما با بن سلمان آشنا شوی.

عبدالعزیز می‌گوید: برخی از آنان نیز از من خواستند که برای ارائه برخی مدارک به سفارتخانه عربستان سعودی بروم. این را به خاشقجی نیز گفتم و وی از من خواست تنها در اماکن عمومی با آنها دیدار کنم.

گفتنی است جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن‌پست دوم ماه اکتبر ۲۰۱۸ به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.

ریاض در تاریخ ۲۰ اکتبر قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تأیید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از “درگیری” با چند نفر در داخل کنسولگری «فوت» کرده و ۱۸ شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل استانبول ترکیه روز چهارشنبه ۳۱ اکتبر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه‌ای خفه و کشته شده است.