ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.12.2018, 11:39

چریک‌بازی به جای دیپلماسی؛ راه حل اصولگرایان برای برون‌رفت از شرایط موجود


امتداد - گروه سیاسی: این روزها که مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان تلاش می‌کنند ایران را به هر نحو ممکن مسئول وقایع منطقه خاورمیانه معرفی کنند، سرمقاله دو روزنامه مهم اصولگرای کشور راه حلی را توصیه می‌کند که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

عبدالله گنجی در روزنامه جوان وابسته به سپاه از یک سو و جعفر بلوری سرمقاله‌نویس کیهان ازسوی دیگر راه‌حل‌هایی را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد ماجرا را نباید تنها یک «اندیشه و تفکر» فردی، بلکه خروجی یک اتاق فکر دانست که آنها در حال تئوریزه کردن آن هستند.

یک طرف روزنامه جوان بهترین راه خروج آمریکا از منطقه را «کشتن سربازان آمریکایی» معرفی می‌کند. یک طرف دیگر کیهان توصیه می‌کند: در قلب اروپا آشوب ایجاد کنیم.

عبدالله گنجی در سرمقاله روز شنبه روزنامه جوان راه حل مقابله با بحران‌های منطقه‌ای را حرکت‌های «چریکی‌» معرفی کرد و نوشت: «تجربه نشان داده است در نقطه مقابل و در مواجهه با «محیط بحران»، گفت‌وگو و دیپلماسی موجب رفع بحران نمی‌شود و غرب با حضور مستقیم نظامی و حمایت از دولت‌های غیرمردمی و تحریک اختلافات کلامی درصدد دستیابی به چهار مسئله ملت‌سازی، دولت‌سازی، تسلط بر منابع منطقه و افزایش ضریب امنیت صهیونیست‌هاست. مسئله فلسطین با سی سال گفت‌وگو حل نشد، اما با چند جنگ چریکی حماس و حزب‌الله اهمیت «نظریه مقاومت» برجسته‌تر شد.»

به اعتقاد سرمقاله‌نویس جوان تنها راه برای خروج آمریکایی‌ها «کشته شدن» سربازان آنهاست. از همین رو توصیه می‌کند: «امریکا از طریق گفت‌وگو از عراق، شرق سوریه، بحرین، قطر، کویت، عربستان، خلیج فارس و... خارج نخواهد شد. تجربه نشان داده که ۴۳۰۰ کشته نظامی امریکا در عراق (۲۰۱۴- ۲۰۰۳) می‌تواند امریکا را از عراق اخراج کند.»

جعفر بلوری هم در سرمقاله روزنامه کیهان تلاش می‌کند راه حل ایجاد آشوب در غرب را تئوری کند. او می‌نویسد: «گرانی سوخت در فرانسه و آمریکا که در فرانسه به شورش‌های خیابانی کشیده شد یعنی، ایران هم در این میدان جنگ روانی-اقتصادی، دستش خالی نیست! و می‌تواند برای کسانی که به دنبال آشوب‌افکنی در کشورند، آشوب بیافریند.»

بلوری راه حل‌ها را نیز به دولت ارائه می‌کند که دقیقا مشابه همان راه‌حل‌هایی است که دلت احمدی‌نژاد رفت و نتیجه آن مشخص بود.

او می‌نویسد: «دولت از ابزار «روانی» استفاده کند. تلاش کند قیمت نفت را بالا ببرد و هزینه را برای حریف بیش از این کند. شورش‌های اخیر فرانسه نشان داد، چنین ظرفیتی در کشورهای حریف نیز هست و این فقط ایران نیست که، تحت تاثیر عوامل روانی می‌توان تحت فشارش گذاشت. خروج از برجام و آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی هم می‌تواند، قدم بعدی باشد. قیمت نفت که به بالای ۱۰۰ دلار کشید، خود به خود آن سازوکارهای مالی اروپایی نیز فعال می‌شود!»

گفتنی است ایران در شرایطی وارد گفت‌وگوهای پشت‌پرده در عمان شد که نفت بالای ۱۰۰ دلار بود و حضور منطقه‌ای ایران در اوج خود قرار داشت. جنبش های وال استریت در آمریکا و حوادثی مانند وقایع امروز در پاریس و لندن نیز مشاهده می‌شد. اما در نهایت این ایران بود که پذیرفت دست به یک «نرمش قهرمانانه» بزند.

خروج ایران از شرایط عادی و ورودش به وضعیت خاص بهترین شرایط برای اصولگرایان است که به وسیله آن می‌توانند هر اقدامی را توجیه‌پذیر کنند.آنها از استراتژی «مصلحت در شرایط حساس کنونی ایگونه ایجاب می‌کند» برای توجیه هر نوع بی‌قانونی در دوره احمدی‌نژاد استفاده کردند و امروز نیز به دنبال ایجاد همان وضعیت هستند.