ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.12.2018, 22:29

ابوالفضل زرویی نصرآباد، شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز درگذشت


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابوالفضل زرویی نصرآباد، شاعر و طنزپرداز سرشناس، شنبه دهم آذر، بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

زرویی نصرآباد که سال‌ها از بیماری دیابت و نارسایی کلیه و ریه رنج می‌برد، بارها در بیمارستان بستری و جراحی شد. او فروردین سال ۹۲ پس از سکته قلبی، بار دیگر در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت.

محمد زرویی در گفت‌وگو با خبرآنلاین تایید کرد پیکر برادرش را امشب (شنبه دهم آذر) در خانه شخصی او پشت میز کارش یافته است. به گفته برادر این شاعر، مرگ ظاهرا بر اثر عارضه قلبی مزمن بوده است.

ابوالفضل زرویی نصرآباد، متولد ۱۵ اردیبهشت‌ ۱۳۴۸ در تهران بود. او از سال ۱۳۶۸ فعالیت مطبوعاتی و فرهنگی خود را آغاز کرد و در همکاری با نشریات مختلف به ویژه گل‌آقا، از شهرت‌هایی چون ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی و عبدل استفاده کرد.

«تذکره‌المقامات»، «افسانه‌های امروزی»، «وقایع‌نامه‌ طنز ایران» (کار مشترک با فریبا فرشادمهر)، «بامعرفت‌های عالم» (کتاب گویا)، «رفوزه‌ها» (مجموعه‌ی شعر طنز)، «حدیث قند» (مجموعه‌ مقاله‌ درباره‌ طنز) و مجموعه‌ طنز «غلاغه به خونه‌ش نرسید» از جمله آثار این پژوهشگر و شاعر هستند.

زرویی مدتی سردبیری ماهنامه‌ گل‌آقا را برعهده داشت و پایه‌گذار و مدیر دفتر طنز حوزه‌ هنری هم بود. مرحوم کیومرث صابری‌فومنی (گل‌آقا) درباره‌ این طنزپرداز این‌گونه به صراحت سخن گفته بود: «...قلمی که عبید و دهخدا در دست داشتند، الان بی‌صاحب نیست... یکی از مشهورترین طنزنویسان امروز ما، ملانصرالدین (ابوالفضل زرویی نصرآباد) است.»