ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.12.2018, 13:08

بی‌توجهی رهبران جهان به بن سلمان در اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین


در پی جنجال گسترده به دلیل حضور محمد بن سلمان در اجلاس بین‌المللی گروه ۲۰ به دلیل قتل جمال خاشقجی حضور او در این اجلاس هم بی‌حاشیه نبود به طوریکه او در جریان گرفتن عکس دسته جمعی رسمی رهبران و شخصیت‌های برجسته در اجلاس گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس آرژانتین مورد بی‌توجهی قرار گرفت و در حاشیه بود.

به گزارش ایسنا، با افتتاح اجلاس سران گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس نگاه‌ها متوجه حضور ولیعهد سعودی بود و دوربین‌های عکاسان روی تعامل و برخورد رهبران و مقامات جهان با او متمرکز بودند؛ کسانی که از نحوه برخورد عربستان با پرونده قتل جمال خاشقجی عصبانی شکایت داشته‌اند. بعد از گرفتن عکس، رهبران جهان او را مورد بی‌اعتنایی قرار دادند و به همین دلیل این حاکم دوفاکتوی سعودی به سرعت بدون هیچ دست دادنی و صحبتی با هیچ یک از مقامات محل را ترک کرد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این در حالی است که محمد بن سلمان در اولین تصویر رسمی که رهبران شرکت کننده را نشان می‌داد اولین کسی بود که سکوی مربوط به گرفتن عکس رهبران شرکت کننده در اجلاس را ترک کرد.

تنها کسی که با گرمی از بن سلمان استقبال کرد ولادیمیر پوتین بود که با لبخند و گشاده رویی با او دست داد. پوتین و بن سلمان در جریان نشست نیز در کنار یکدیگر نشستند.

قبل از افتتاحیه اجلاس سران گروه ۲۰ محمد بن سلمان حدود یک ساعت قبل از افتتاحییه رسمی نشست، مورد استقبال رئیس‌جمهوری آرژانتین قرار گرفت و رئیس جمهوری آرژانتین قبل از اجلاس با او درباره شکایت‌ها علیه او در خصوص نقض حقوق بشر و جرایم جنگی و پرونده خاشقجی صحبت کرده بود.

همچنین رسانه‌ها تصاویری از دیدار رهبران اندکی با او در اجلاس از جمله امانوئل ماکرون،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه را منتشر کردند که آن هم حاوی پیام بسیار جدی ماکرون به او درباره یمن و خاشقجی بود.

بن سلمان در گوشه صف دوم رهبران ایستاده بود و ابتدا بسیار علاقه‌مند به دست دادن با رهبران بود اما اکثر مقامات به رغم اینکه بن سلمان اولین کسی بود که از کسانی که برای عکس گرفتن می‌آمدند، استقبال می‌کرد با او دست ندادند.

منابع خبری اظهار کردند، براساس پروتکل تنظیم شده آرژانتین عمدا بن سلمان در گوشه تصویر قرار داده شده بود تا بقیه رهبرانی که تمایلی به عکس با او ندارند در کنار او نباشند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که مورد توجه رسانه‌ها بود کاملا نسبت به بن سلمان بی‌توجه بود به رغم اینکه بارها با او رو در رو شد و از کنار او گذشت اما هیچ توجهی به او نکرد و کاملا علامت‌ تعجب‌ها در زمان عبور اردوغان از کنار بن سلمان و بی‌توجهی‌اش به او روی صورت بن سلمان مشخص بود.

حتی بزرگترین حامی بن سلمان یعنی دونالد ترامپ هم تنها به نگاهی به سمت او بسنده کرد و بن سلمان نیز به او لبخند زد اما ترامپ بدون صحبت با بن سلمان رد شد و رفت.

کاخ سفید نیز در روز جمعه اعلام کرد، دونالد ترامپ و بن سلمان با هم تعارفات معمول داشتند و هیچ بحث جدی انجام ندادند.

این مسؤول کاخ سفید که نامش را فاش نکرد به سی‌ان‌ان گفت: در جریان گرفتن عکس یادگاری رهبران با هم صحبت کردند ترامپ و بن سلمان نیز با هم احوال پرسی کردند.

اما در تلاش برای زدودن سایه جنایت قتل خاشقجی و جنگ یمن بر اجلاس گروه ۲۰ وزارت خارجه سعودی با انتشار تصاویری در توییتر سعی کرد نشان دهد بن سلمان در این اجلاس مورد توجه مقامات قرار گرفته و تصاویری از بن سلمان با رئیس‌جمهوری فرانسه در حاشیه اجلاس را منتشر کرد.