ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.12.2018, 12:18

داستان یک مناظرۀ از دست رفته / احمد زیدآبادی


چند روز پیش، یکی از دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک تهران (امیرکبیر) تماس گرفت و گفت؛ دانشگاه به برگزاری مناظره‌ای بین من و آقای دکتر زیباکلام در بارۀ کارنامه و آیندۀ اصلاح‌طلبی مجوز داده است؛ آیا حاضر به شرکت در آن هستم؟ طبعاً پاسخ‌ام مثبت بود.

پس از آن، مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که میزبان برنامه بود؛ دست به کار تهیۀ پوستر و آماد‌ سازی سالن و تبلیغات شد تا آنکه روز چهارشنبه یکی از مسئولان دانشگاه به نام آقای طباطبایی زنگ زد و با لحنی بسیار محترمانه گفت که مجوز برگزاری مناظره را وی صادر کرده، اما از طرف‌های مختلف تحت فشار است و نگران اینکه برای من مشکلی پیش آید. او در عین حال، موضوع ممنوعیت مادام‌العمر من از هر نوع سخنرانی و فعالیتت سیاسی را هم پیش کشید.

راستش از آنجا که به دلیل سخت‌گیری‌های امنیتی بی‌سابقه و بعضاً تحقیرآمیز برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی شریف و پلی تکنیک برای ورود افرادِ غیر دانشجوی خودشان به محل دانشگاه، رغبتی برای حضور در این محیط‌ها ندارم؛ به آقای طباطبایی گفتم که برای من این برنامه اهمیت چندانی ندارد و او می‌تواند هر تصمیمی که مناسب حال‌اش باشد؛ بگیرد. با این حال، به او گوشزد کردم که ماجرای ممنوعیت من، بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی منتفی شده است چرا که طبق قانون جدید، سقف مجازات‌های تتمیمی یا تکمیلی دو سال است؛ در حالی که از پایان تبعید من تا کنون سه سال می‌گذرد.

به هر حال، بعد از این مکالمه، من لغو برنامه را اعلام کردم. این در حالی بود که خبرگزاری جمهوری اسلامی، گزارش کوتاهی از روند این برنامه روی خروجی خود برد. در آن گزارش، آقای طباطبایی صرفاً موضوع ممنوعیت را پیش کشیده و حتی تأکید کرده بود که اگر ممنوعیت قانونی برای سخنرانی من وجود نداشته باشد؛ دانشگاه مخالفتی با برگزاری مناظره نخواهد داشت.

بیان این جمله از طرف آقای طباطبایی سبب شد که دانشجویان روزنۀ امید تازه‌ای برای احیای برنامه پیش روی خود ببینند و مذاکره با مسئولان دانشگاه را از سر گیرند.

گویا نهایتاً مسئولان دانشگاه گفته بودند که عدم ممنوعیت قضایی من، برایشان احراز نشده است!

خدمت مسئولان محترم دانشگاه عرض می‌کنم که اگر به قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ نگاهی بیاندازند؛ قطعاً انقضای دورۀ ممنوعیت فعالیت‌های من برایشان محرز خواهد شد. با این حال، اگر آنها - مثل خود من - علاقه‌ای به حضورم در دانشگاه‌شان ندارند؛ بی زحمت دلیل اصلی آن را ذکر کنند و حکم منسوخِ ممنوعیت مادام‌العمر مرا به میان نکشند!

اعتراض به لغو مناظره با احمد زیدآبادی

قرار بود به دعوت یکی از تشکل‌های مستقل دانشجویی پلی‌تکنیک فردا به‌اتفاق جناب آقای دکتر احمد زیدآبادی به مناسبت روز دانشجو در آن دانشگاه مناظره‌ای تحت عنوان «کارنامه و آینده اصلاحات: آیا می‌توان به بهبود وضع موجود در مسیر اصلاحات امیدوار بود؟» برگزار شود. ظاهراً جلوی این برنامه را گرفته و آن را لغو کرده‌اند. اگر اشتباه نکنم، برای روز یکشنبه ۱۱ آذر هم باز به مناسبت روز دانشجو مناظره دیگری توسط یکی دیگر از تشکل‌های دانشجویی در همان دانشگاه با حضور این‌جانب و یکی از چهره‌های جبهه پایداری برنامه‌ریزی شده.

تا این لحظه به من در خصوص لغو برنامه با جناب زیدآبادی رسماً اطلاعی داده نشده؛ اما اگر «اصحاب قدرت» برنامه با مشارالیه را لغو کرده باشند بنده با عرض معذرت از دانشجویان و آن شخصیت جبهه پایداری، به‌عنوان اعتراض به لغو برنامه با آقای زیدآبادی در برنامه روز یکشنبه شرکت نخواهم کرد.

صادق زیباکلام
نهم آذرماه ۱۳۹۷