ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 30.11.2018, 0:42

کیومرث اسلامی فعال مدنی ترک به یک سال زندان محکوم شد


دادگاه تجدید نظر استان اردبیل با تایید حکم بدوی کیومرث اسلامی، این فعال مدنی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. تفکرات «پان ترکیسم»، نوشتن مطالب «تجزیه طلبانه» و استفاده از اصطلاح «آذربایجان جنوبی» برای استان آذربایجان شرقی و غربی مهم‌ترین مستنداتی است که حکم بر اساس آن صادر شده است.

کیومرث اسلامی، ۲۷ ساله و ساکن پارس آباد از توابع استان اردبیل است. شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل روز اول آذر ماه حکم قطعی را به کیومرث اسلامی ابلاغ کرد. بر اساس این حکم که به امضای دو قاضی به نام‌های بلال مظفری و مرحمت شهباززاده رسیده، دادگاه دفاعیات و اعتراض آقای اسلامی نسبت به حکم اولیه را وارد ندانسته و حکم یک سال زندان دادگاه نخست را تایید کرده است.

در حکم دادگاه تجدیدنظر که کمپین حقوق بشر در ایران نسخه‌ای از آن را رویت کرده، آمده است که چون متهم در مرحله تجدیدنظر دفاع جدید و موثری ارائه نکرده، دادگاه تجدیدنظر اعتراض او را رد کرده است: «نظر به این که معترض در این مرحله از دادرسی دلیل و مدرک جدیدی که سبب تزلزل پایه و اساس دادنامه شود ارائه نکرده است و در لایحه اعتراضیه خود نیز مطلب جدید و موثری مطرح نکرده است، با توجه به اظهارات متهم و مطالب موجود در گوشی موبایل و کیس کامپیوتر حکم بدوی خالی از ایراد و اشکال اساسی است.»

دادگاه نخست کیومرث اسلامی ۲۵ تیر ماه ۹۷ در شعبه ۱۰۲ کیفری پارس آباد و به ریاست قاضی فیروز فرهانی مزرعه جهان در حالی برگزار شد که متهم فرصت گرفتن وکیل را پیدا نکرده بود. در دادنامه صادره از دادگاه بدوی آمده است که حسب گزارش و تحقیقات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان پارس آباد، متهم از فعالان قوم گرای تجزیه طلب و پان ترکیسم شهرستان پارس آباد است و در راستای فعالیت تجزیه طلبی اقدام به تهیه گزارش و ترجمه کتاب های فارسی به زبان ترکی و با تحریف آن در فضای مجازی بارگذاری و یا به شبکه های اپوزیسیون ارسال می نماید.»

دادنامه آقای اسلامی را از لیدرها و شاخه های اصلی جریان پان ترکسیتی در شهرستان پارس آباد معرفی کرده که تحریک و تهییج احساسات و هیجانات قومی زبانی و تاکید او بر تشکیل «آذربایجان جنوبی» از اقدامات تجزیه طلبانه حکایت دارد. اگر چه در قوانین ایران اتهامی به عنوان تجزیه طلبی مطرح نشده اما در احکام صادره علیه فعالان قومی و مرزنشینان ایرانی به وفور استفاده می‌شود.

کیومرث اسلامی از فعالان مدنی ترک، ۱۳ تیر ماه ۹۷ در تجمع سالانه فعالان ترک در قلعه بابک توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و ۱۸ مرداد ماه با قرار وثیقه آزاد شد. یک منبع نزدیک به کیومرث اسلامی به کمپین گفت او در زمان بازداشت شکنجه شده و به دلیل ضرب و شتم از سوی بازجویان سرش شکسته و در اعتراض به شکنجه ها و بلاتکلیفی بیش از یک هفته اعتصاب غذا کرده ولی هیچ یک از دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر به شکایات او درباره شکنجه رسیدگی نکرده است.