ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 30.11.2018, 0:40

دریافت جایزه ساخاروف اتهام جدید نسرین ستوده


یک منبع نزدیک به نسرین ستوده وکیل زندانی به کمپین گفت او به اتهام جدید «اخذ جایزه‌ی پارلمان اروپا (ساخاروف) به مبلغ ۵۰۰۰۰ یورو» متهم شده است. به گفته منبع در حالی خانم ستوده به این اتهام متهم شده که تاکنون این جایزه را نگرفته است. در آبان ۹۱ نسرین ستوده و جعفر پناهی، فیلم‌ساز به طور مشترک جایزه ساخاروف پارلمان اروپا را برای آزادی اندیشه کسب کردند.

به گفته این منبع پرونده جدید خانم ستوده با اتهامات متعدد به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برای تعیین وقت دادگاه منتقل شده است. این در حالی است که تاکنون با وکلای انتخابی خانم ستوده به استناد تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری موافقت نشده است. از سوی دیگر خانم ستوده نیز به دلیل روند غیرقانونی پرونده‌ها در هیچ‌کدام از جلسات تفهیم اتهامات خود شرکت نکرده است.

نسرین ستوده پس از بازداشت مواجه با پرونده جدیدی با اتهامات متعدد «اشاعه‌ی فساد و فحشا از طریق وکالت دختران خیابان انقلاب، کمک به تشکیل کلیسای خانگی، تشویق به رفراندوم و راه اندازی تحصن و تجمع، عضویت در گروه لگام (لغو گام به گام اعدام)، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و عضویت در شورای صلح کانون مدافعان حقوق بشر» شد. به گفته این منبع «تاکنون این اتهامات بیش از ده سال حکم حبس دارد.»

به نسرین ستوده در روز بازداشتش در تاریخ ۲۳ خرداد ماه گفته شد او علاوه بر اجرای حکم پنج سال غیابی با پرونده جدید دیگری در ارتباط با «دختران خیابان انقلاب و عضویت در گروه لگام» روبرو است. مدتی بعد رضا خندان همسر نسرین ستوده در گفت‌وگویی با کمپین روز چهارم شهریور ۹۷ گفت: «بازپرس پرونده، رییس اجرای احکام و دادیار ناظر بر زندان» ذر دیداری با خانم ستوده در زندان اوین گفته‌اند او متهم به «کمک به تشکیل کلیسای خانگی، تشویق به رفراندوم و راه‌اندازی تحصن و تجمع» نیز شده است. رضا خندان به کمپین گفته بود متاسفانه مصادیق این اتهامات روشن و مشخص نیست.

نسرین ستوده در حالی متهم به اتهامات عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و عضویت در گروه لگام شده که پیش از این برای این دو اتهام حکم گرفته است و متهم شدن مجدد او به این اتهامات حرکتی غیرقانونی است.

همچنین در بهار و تابستان سال ۹۷ و با بازداشت برخی از دختران خیابان انقلاب، نسرین ستوده وکالت سه دختر خیابان انقلاب به نام‌های نرگس حسینی، شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری را به عهده داشت. هر سه آنها محکوم به حبس شدند و از میان آنها شاپرک شجری‌زاده به همراه فرزند و همسرش چندین ماه پیش از کشور گریخت.

خانم ستوده در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۹۷ در منزلش بازداشت شد. بعدتر به او گفته شد او به اتهام «اختفا جاسوس» به پنج سال زندان به صورت غیابی محکوم شده و بازداشت او برای اجرای این حکم است. رضا خندان همسر او در تاریخ ۲۴ مرداد ۹۷ درباره مصداق این اتهام عجیب به کمپین گفت: مصداق این اتهام دیدار با دیپلمات‌های خارجی که مظنون به ارتباط با افسران اطلاعاتی هستند قید شده است. اما سوال من این است که چطور می‌توان کسی را نه با قطعیت بلکه با مظنون بودن به پنج سال حبس محکوم کرد و اساسا چرا آن دیپلمات‌های مطنون اخراج نشده‌اند و یا روابط با آنها قطع نشده است.»

این وکیل دادگستری از تاریخ پنجم آذر ماه در اعتراض به رسیدگی نکردن مسوولان به وضعیت سلامتی و بی‌توجهی به خواسته‌های فرهاد میثمی فعال حقوق مدنی دست به اعتصاب غذای «تر» زده است.

علاوه بر اتهامات متعدد، او از تاریخ  ۲۵ شهریور ۹۷ به دستور رییس زندان اوین به دستور رییس زندان اوین ممنوع الملاقات شده و قادر به ملاقات با فرزندان خود و اعضای خانواده‌اش نیست. نسرین ستوده به همراه وکلایش در تاریخ ۲۰ آبان ماه از رییس و معاون قضایی زندان اوین به دلیل صدور دستور غیرقانونی ممنوع الملاقات شدنش به دلیل بدحجابی شکایت کرد که هنوز به این شکایت رسیدگی نشده است.