ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.11.2018, 23:40

قاضی آرژانتینی در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره ولیعهد عربستان است


ایرنا – دفتر قاضی فدرال آرژانتین روز چهارشنبه اعلام کرد که در خصوص شکایت سازمان دیده‌بان حقوق بشر از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به خاطر ارتکاب جنایت جنگی در یمن از وزارت خارجه این کشور خواسته تا اطلاعاتی از یمن، ترکیه و دادگاه بین‌المللی لاهه در این رابطه جمع آوری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر «آریل لیخو» قاضی فدرال آرژانتین افزوده است: در تلاشیم تا همه اطلاعات مربوط به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی یا جنایت جنگی در یمن را بدست آوریم.

سازمان دیده بان حقوق بشر پیش تر در گزارشی اعلام کرده بود، مقام های قضایی آرژانتین در حال بررسی نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ارتباط با جنگ یمن به رهبری ائتلاف سعودی هستند و احتمال می رود وی در سفر به آرژانتین برای شرکت در نشست G20 در بوینس آیرس، محکوم به ارتکاب جنایات جنگی شود.

تحقیقات در آرژانتین که پس از طرح شکایتی از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر آغازشد، در مراحل مقدماتی است و مصونیت های دیپلماتیک می تواند در نهایت بن سلمان را در برابر هرگونه اتهام احتمالی محافظت کند.

قانون اساسی آرژانتین، حوزه قضایی بین المللی را برای بررسی جرایم جنگی و شکنجه به رسمیت می شناسد. این بدان معنی است که مقامات قضایی این کشور، بدون توجه به مکان ارتکاب جنایت و بدون توجه به ملیت مظنونان و یا قربانیان آنها، این جنایات را مورد بررسی و محاکمه قرار می دهند. پرونده های دادرسی جهانی بخش مهمی از تلاش های بین المللی برای شناسایی مسئولان جنایات است تا عدالت را برای قربانیانی که هیچ راه چاره ای ندارند، برقرار کند و همینطور به منظور جلوگیری از جنایات در آینده و اطمینان از اینکه کشور ها به پناهگاه های امنی برای سوء استفاده کنندگان حقوق بشر بدل نمی شوند.

‘محمد بن سلمان’ به عنوان ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور، فرمانده ائتلاف بین المللی که عملیات نظامی یمن را در دست دارد به تمام نیروهای ارتش عربستان نظارت می کند. دیده بان حقوق بشر در این خصوص گفت: محمد بن سلمان و فرماندهان ارشد عربستان سعودی با اتهام جنایات جنگی به دلیل نقش کلیدی عربستان در این عملیات نظامی روبرو هستند.

از ماه مارس ۲۰۱۵ تاکنون ائتلاف به رهبری سعودی، حملات هوایی غیرمتعهدانه ای به یمن داشته و بدون در نظر گرفتن مناطق غیرنظامی، بخش های بسیاری از این کشور از جمله خانه ها، مدارس، بیمارستان ها، بازارها و مساجد را هدف قرار داده است. لذا بسیاری از این حملات اگر با هدف جنایی انجام شده باشد، نشان دهنده جنایات جنگی احتمالی است. این ائتلاف همچنین با محاصره دریایی و هوایی یمن، جریان ورود مواد غذایی، سوخت و دارو برای غیر نظامیان را محدود کرده و همین امر میلیون ها غیرنظامی را با خطر گرسنگی و بیماری مواجه کرده است.