ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.11.2018, 22:44

بی‌اطلاعی از وضعیت امیرسالار داودی وکیل دادگستری یک هفته بعد از بازداشت


یک منبع مطلع به کمپین حقوق بشر در ایران گفت امیرسالار داودی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر روز ۲۹ آبان توسط حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.

امیرسالار داودی وکیل ۳۷ ساله تا کنون وکالت تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدنی و عقیدتی را به عهده داشته است. منبع مطلع به کمپین گفت آقای داودی از زمان بازداشت با خانواده و وکلایش تماس تلفنی یا ملاقات نداشته و محل نگهداری او نیز دقیقا مشخص نیست: «اگرچه هنوز تفهیم اتهام نشده و محل نگهداری اش دقیقا مشخص نیست اما با توجه به این که توسط حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بازداشت شده، احتمالا به بند ۲۴۱ زندان اوین منتقل شده که مخصوص متهمانی است که توسط حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بازداشت می‌شوند.»

این منبع فعالیت و گفتگو و اطلاع‌رسانی‌ در جریان پرونده موکلان سیاسی و امنیتی و همچنین نوشتن مطالب انتقادی را به عنوان دلایل احتمالی بازداشت ذکر کرد و گفت بازداشت او با تفتیش خانه و محل کار او همراه بوده و بخشی از وسایل شخصی و پرونده موکلانش نیز ضبط شده است.

به گفته منبع کمپین که نخواست نامش فاش شود، امیرسالار داودی پیش از این هم احضار و بازجویی شده اما منجر به بازداشت او نشده و پس از بازجویی آزاد شده است. این منبع همچنین گفت نهادهای امنیتی-قضایی به خانواده آقای داودی درباره هرگونه اطلاع‌رسانی هشدار داده و با تهدید آنان را وادار به سکوت کرده اند.

حفاظت اطلاعات قوه قضاییه از نهادهای امنیتی موازی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران است که در دهه نود شمسی فعالیت آن تشدید شده است. یکی از مقامات دادگستری در تعریف حفاظت اطلاعات قوه قضائیه گفته وظیفه این نهاد مراقبت از جایگاه دستگاه قضایی و جلوگیری از فساد در میان قضات و کارکنان است.

امیرسالار داودی علاوه بر وکالت متهمان سیاسی و عقیدتی و تحلیل و نوشته‌های انتقادی شخصی، مدیریت کانال تلگرامی «بدون روتوش» را به عهده دارد که مسائل صنفی وکلای دادگستری را منعکس می‌کند و از روز ۲۱ نوامبر به روز نشده است.

از ابتدای حکومت جمهوری اسلامی وکلای زیادی از سوی نیروهای امنیتی به دلیل دفاع از حقوق موکلان سیاسی و عقیدتی و امنیتی و فعالیت در زمینه حقوق بشر تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. در حال حاضر علاوه بر امیرسالار داودی، وکلای دیگری چون نسرین ستوده، آرش کیخسروی و قاسم شعله سعدی با اتهامات مشابه بازداشت یا زندانی‌اند.