ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.11.2018, 10:35

دیده‌بان حقوق‌بشر خطاب به بن سلمان: دست عدالت کوتاه نیست


دیده‌بان حقوق بشر در صفحه توئیتری خود ولیعهد عربستان را خطاب قرار داد و نوشت، دست عدالت کوتاه نیست و ممکن است در آرژانتین به خاطر جنایت‌هایش گریبان او را بگیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، در پی جنایت‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در داخل کشورش و منطقه و به مناسبت سفر امروز (چهارشنبه) او به آرژانتین، دیده‌بان حقوق بشر در پیامی توئیتری نوشت: دست عدالت کوتاه نیست و ممکن است مجرمان را حتی در قاره‌ای دیگر مورد پیگرد قرار دهد، ولیعهد سعودی پیش از مشارکت در نشست سران در آرژانتین باید این مساله را در نظر داشته باشد.

این سازمان پیشتر هم در پیامی توئیتری به بن سلمان هشدار داده بود که «پیش از سفر به آرژانتین برای خوب نشان دادن تصویر خود در برابر روسای کشورهای گروه ۲۰  بداند که ممکن است در آنجا دستگاه قضایی درباره جنایت‌های احتمالی‌اش تحقیق کند.»

رسانه‌های عربستان صبح امروز اعلام کردند، ولیعهد سعودی تونس را به مقصد آرژانتین ترک کرده است.

پیشتر دیده‌بان حقوق بشر از آرژانتین خواسته بود با استفاده از بند مربوط به جرایم جنگی در قانون اساسی این کشور درباره نقش بن سلمان در جنایت‌های ضد بشری در یمن و قتل خاشقجی تحقیق کند.

سارا لی ویتسون، مدیر حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت، سازمان این درخواست خود را به قاضی فدرال آرژانتین ارائه داده است امیدوار است آنها در خصوص دست داشتن و مسؤولیت ولیعهد عربستان در جنایت‌های جنگی یمن، شکنجه غیرنظامیان و قتل خاشقجی تحقیق کنند.

بر اساس قانون اساسی آرژانتین دستگاه قضایی این کشور می‌تواند درباره جنایت‌های رخ داده در خارج از مرزهای آرژانتین تحقیق و مجرمان آن را محاکمه کند اما رسانه‌های آرژانتین به نقل از منابع قضایی اعلام کردند، احتمال نمی‌رود که مقامات قضایی این کشور علیه بن سلمان اقدامی انجام دهند.