ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 27.11.2018, 12:42

نیروهای امنیتی از تجمع فعالان حقوق زنان مقابل مجلس جلوگیری کردند


امتداد: جمعی از فعالان حقوق زنان و کارزار منع خشونت خانوادگی، هم‌زمان با روز جهانی منع خشونت علیه زنان در مقابل مجلس تجمع کردند.

کارزار منع خشونت خانوادگی، یک حرکت جمعی و مستقل است که توسط جمعی از مدافعان حقوق زنان به‌منظور ترویج مطالبه‌ی تصویب قانون منع خشونت خانوادگی علیه زنان راه‌اندازی شده است.

به گزارش امتداد، امروز تعدادی از فعلان زن در ایران با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی و با دردست داشتن پلاکاردهایی به دنبال تلاش برای تصویب قانونی همه‌جانبه در خصوص منع خشونت علیه زنان و رساندن صدای خود را به گوش نمایندگان مجلس بودند. 

این فعالان حوزه زنان که بدون سردادن شعار و یا حرکت خاصی پلاکاردهایی را در دست گرفته بودند، تنها با گذشت ۲۰ دقیقه با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شدند.

حراست مجلس و نیروهای امنیتی با دوربین عکاسی و فیلمبرداری در جمع فعالان حوزه زنان حاضر شده و با برداشتن تصاویر از آن‌ها خواستند که هرچه سریعتر متفرق شوند.

از سال ۱۹۹۱ و در روزهای ۲۵ نوامبر تا ۱۰ دسامبر، فعالان حوزه زنان با هدف افزایش آگاهی مردم درباره خشونت علیه زنان فعالیت می‌کنند، فعالان ایرانی نیز از این قاعده مستثی نیستند و با استفاده از تصاویر و شعارهایی مردم را نسبت به خشونت علیه زنان حساس می‌کنند. اما در چنین روزی که نقطه عطفی جهانی در فعالیت برای زنان است، فعالان مدنی در مقابل مجلس شورای اسلامی با تحکم و خشونت متفرق می‌شوند.

هم‌اکنون نه تنها مردم بسیاری از کشورها از قوانین خاص برای پیشگیری و منع خشونت خانوادگی بهره‌مند هستنند. بلکه فعالان مدنی در بسیاری از کشورهای منطقه نیز سال‌هاست در این کارزار وارد شده و قوانینی را برای پیشگیری از خشونت خانوادگی تصویب کرده‌اند. هم‌اکنون در کشورهای اسلامی نظیر پاکستان (۲۰۰۵)، لبنان (۲۰۱۰) و کشورهای دیگری در آسیا نظیر مالزی (۱۹۹۴)، بنگلادش (۲۰۰۰)، فیلیپین و اندونزی (۲۰۰۴)، هند و کامبوج (۲۰۰۵) و تایلند (۲۰۰۷)، قانون خاصی برای مقابله با خشونت خانوادگی علیه زنان به تصویب رسیده است، اما با وجود تهیه لایحه منع خشونت علیه زنان، هنوز هیچ کس از وضعیت آن در ایران، هیچ اطلاعی ندارد.