ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.11.2018, 20:54

دیدار مستقیم نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در کنفرانس صلح


خبرگزاری آناتولی

براساس بیانیه وزارت امور خارجه روسیه اولین نشست عالی رتبه طالبان و دولت افغانستان در چارچوب کنفرانس صلح فردا در مسکو برگزار خواهد شد.

این کنفرانس در سطح معاونان وزرای امور خارجه خواهد بود.

مسکو نمایندگان ۱۱ کشور افغانستان، هند، ایالات متحده، ایران، چین، پاکستان، قزاقستان، قزقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان را به این کنفراس دعوت کرده است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در بخش افتتاحیه کنفرانس سخنانی خواهد کرد

ایالات متحده با اعلام عدم حضور در این کنفرانس علت آن را «عدم دستیابی به نتیجه خاص در دور اول این کنفرانس که پیشتر در مسکو برگزار شد» عنوان کرده است.

دولت افغانستان یک هیئت و طالبان نیز نمایندگان خود را به این کنفرانس اعزام خواهد کرد.

طالبان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرده است:

هیئت بلند پایه طالبان در این کنفرانس که دیدارها و گفتگوهای جامع درباره حل و فصل مسالمت آمیز افغانستان و دستیابی به راه حل صلح آمیز برای پایان دادن اشغال آمریکا برگزار میشود، دیدگاه ها و سیاست های خود در مورد همه موضوعات مرتبط با استقرار صلح و ثبات را ارائه خواهد کرد.

حامد کرزای رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز با تاکید بر اینکه امکان گفتگو با طالبان نباید نادیده گرفته شود تمایل خود برای شرکت در این نشست را ابراز کرده است. عطا نحمد نور والی سابق بلخ نیز از دیگر سیاسیتمداران افغانستانی است که احتمال حضورش در این کنفرانس وجود دارد.

عمر ناصر از مرکز مطالعات افغانستان معاصر در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: با وجود اینکه همه کشورهای دعوت شده به نوعی درگیر جنگ در افغانستان هستند، نقش آنان در این کنفرانس مشروعیت بخشی به روند مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان است.

عمر ناصر مهمترین مساله مورد بحث در این کنفرانس را خروج نیروهای نظامی بیگانه به ویژه نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرد و ادامه داد: «در نگاه اول این مساله موضوع غیر قابل حلی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر موضع حامیان حضور نظامی آمریکا در افغانستان نیز در حال تغییر است. نیروهای آمریکایی بر اساس یک توافق‌نامه امنیتی در افغانستان حضور دارند. با این همه بعد از گذشت ۱۷ سال هنوز آمریکا هیچ یک از تعهدات خود را در این خصوص انجام نداده است. این سوال مطرح می‌شود که این نیروها چرا در افغانستان هستند؟.»

وی همچنین با غیر جدی خواندن شایعات مربوط به احتمال کودتای نظامی در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، افزود: «در صورتی که آمریکا درخواست‌ها درباره خروج مرحله به مرحله نیروهایش از افغانستان را نپذیرد، حضورش را به شکل دیگری تثبیت و در خاک افغانستان پایگاه نظامی تاسیس خواهد کرد.»

آلکسی مرادیف، رئیس بخش مطالعات آسیا در دانشگاه ملی مطالعات مسکو نیز گفت: «لازم است که همزمان با خروج نیروهای بیگانه از افغانستان به این کشور کمک مالی نیز انجام بگیرد.»

مرادیف همچنین گفت: «چین می‌تواند از مهمترین حامیان اقتصادی افغانستان باشد. در حال حاضر تولید مواد مخدر اساس اقتصاد پنهان افغانستان را شکل می‌دهد. لازم است که مشخص شود که قرار است چه چیزی جایگزین این مساله شود.»